Sosiaalinen media, tuttavallisemmin some näyttelee tänä päivänä isoa roolia hyvin joka päiväisessä elämässä. Ryhmän luoma paine, erilaisten “asiantuntijoiden” pelottelut tyyliin, sinua tai yritystäsi ei ole olemassakaan, jos et ole siellä, täällä ja tuolla, tee 2-100 postausta päivässä. Kuulostaako tutulta? Erilaisten sosiaalisten mediakanavien ja sovellusten systeemi toimii hyvin koukuttavasti, koska aina tulee jotain uutta viestiä, postausta, kuvia, videoita, tykkäyksiä ja kommentteja. Hyvin addiktoivaa. Moni meistä käyttää vielä hälytysääniä ja ponnahdusikkunoita, jotka ilmoittavat joka kerta, kun tulee jokin viesti, kommentti tms. Ehkä juuri sinä kuulut siihen ryhmään, joka käyttää erilaisia somekanavia kymmeniä kertoja päivässä, aamusta iltaan ja ehkä enemmänkin?

Tiesitkö tämän?

Joka kerta, kun kännykäsi, tietokoneesi tai tablettisi päästää hälytysääneen tai ponnauttaa hälyikkunan uuden viestin, kommentin tai jonkin muun asian vuoksi, kestää 26-29 minuuttia saada täysin keskittyminen takaisin vaikkapa työ- tai opiskelutehtävään, jota olit tekemässä ennen keskeytystä. Jos itse aiheutat keskeytyksen, on keskittymisen täydellinen saaminen tuota puolen tunnin luokkaa.

Joka kerta, kun tämä keskeytys tulee, aivot erittävät pieniä määriä Dopamiinia, sama hormoni, jota aivot erittävät huumausaineuden käyttäjien kehoon näiden tunkiessaan huumeita kehoonsa. Olin joskus vuosia sitten kiireisellä päivystyspoliknikalla töissä ja näin runsaasti huumausaineiden käyttäjiä ja kuinka he käyttäytyivät. Ikävä sanoa, että moni ei narkomaani on tehnyt itselleen samankaltaisen reaktion sosiaalisen median, käynnykän ja erilaisten applikaatioiden ja suoratoistopalvelujen käytöllä kuin esimerkiksi amfetamiinia “vetävä” narkkari on tehnyt itselleen. Keskittymiskyky on pahimmillaan todella surkea, käyttäytyminen on muuttunut vastaavanlaiseksi kuin narkkareilla. Ei kuulosta hyvältä, eihän? Uskallan väittää etteivät nämä somen suurkuluttujat ole kovinkaan onnellisia, sillä kännykästä ja somesta on tullut elämää vahvasti hallitseva “säihkyvä” kapistus.

Se kokemuksen rintaääni

Väitän vahvasti tietäväni ihan henkilökohtaisesti mistä puhun. Aloin käyttämään Facebookia heti, kun se ilmaantui markkinoille. Twitterin kanssa oli aikalailla sama juttu. Instagram tuli kuvaan myöhemmin ja tietysti suoratoistopalvelut. Vuosien varrella somen käyttö lisääntyi kiihtuvällä tahdilla ja haksahdus kuunnella kaiken sortin konsultteja, jotka toitottivat “tuomiopäivän pasuunoita” minulle ja yritykselleni, jos en tee juuri niin kuin he sanovat. Kakofoniaa kesti useita vuosia. Lopulta heräsin, pysähdyin analysoimaan omaa elämää ja tekemistä. Olin jatkuvasti hermostunut, stressaantunut, uuden luominen ja tärkeisiin työtehtäviin keskittyminen oli herpaantunut. Käytin kännykkää ja tietokonetta varhaisesta aamusta iltamyöhään ja joskus yön pikku tunneille. Unenlaatu oli surkea ja olotila kaiken kaikkiaan todella huono.

Kun pysähdyin analysoimaan tilannetta aloin tekemään reippaita korjausliikkeitä enkä ole katunut hetkeäkään.

Tarkastulista

Tein seuraavanlaisen tarkastuslistan, eli checklistan.

  • Facebook – hyödyllinen kanava yrityksen kannalta mutta siellä ei tarvitse käydä kuin kerran tai korkeintaan kaksi kertaa päivässä jakamassa artikkelit ja uutiset. Ei uutisvirran ja muun “kivan” kurkkimista.
  • Instagram ja Twitter – Sitä itseään, ei jatkoon, ei hyötyä. Käyttö pois ja applikaatiot pois kännykästä.
  • Linkedin – Lisäsin käyttöä artikkeleiden ja yrityksen kehityssteppien päivitysmuodossa. Vie korkeintaan viisi minuuttia päivässä. Kerta käynti riittää. Hyödyllinen kanava ammattimielessä, mutta ei sielläkään kannata roikkua jatkuvasti.
  • WhatsUp – ei hälyääniä tai muitakaan hilavitkuttimia. Olen keskittänyt viestin lukemisen kahteen osaan päivässä, vie vähemmän kuin viisi minuuttia per päivä.
  • Käytän somekanavia tiettyyn aikaan päivästä, en koskaan aamulla enkä illalla. Kirjautumiset teen, kun olen saanut to-do listalla olleet tehtävät tehtyä. Somen käyttöä seuraa aina tauko, jolloin teen 15-60 minuuttia jotain ihan muuta kuin töitä.
  • Suoratoistopalvelut: Käyttö keskittynyt lähinnä viikonlopuille, ei 30 minuuttia pidempää aikaa kerrallaan, eikä toistuvasti.
  • Kännykkäni on säädetty aina lentokonetilaan klo 20:00 – 21:00 ja aina, kun teen töitä.
  • Kun teen töitä, sijoitan kännykän jonnekin muualle kuin työpöydälleni ettei vahingossakaan huomioni kiinnity siihen.
  • Työmatkoken ja aamulenkkien aikana kuuntelen audiokirjoja, lentokonetila on silloin päällä, joten ei tule keskeytyksiä. Parantaa kuuntelutaitoani, keskittymistä ja opin uusia asioita. Kuuntelen vain tietokirjoja.
  • Deletoin myös suosikki radioasemani applikaation kännykästä. Hienoja juontajia ja ohjelmia mutta analysoin, etten hyödy sen käytöstä yhtään mitään, joten ei jatkoon.

Give, up, what’s missing, some! 😉