Avantouinnin hyödyt. Säännöllisestä avantouinnista saa todella paljon terveyshyötyjä. Asiasta on myös kiitettävästi uutisoitu kuluvana talvena. Juttuja lukiessani olen kuitenkin pannut merkille, että niissä on melko ohuesti paneuduttu avantouinnin terveyshyötyihin. Koska kannustan migreeniä ja monia muitakin ihmisiä harrastamaan avantouintia (harrastan avantouintia luonnollisesti myös itse), päätin avata sanaisen arkkuni ja kirjoittaa asiasta. Säännöllisellä avantouinnin harrastamisella tarkoitan päivittäistä tai vähintään viisi kertaa viikossa tapahtuvaa avantouimista. Mikäli avantoon ei ole esimerkiksi pitkän etäisyyden ja/tai hankalan kulkemisen vuoksi mahdollista käydä, voi avannon sijaan käyttää kylmiä suihkuja. Saadaksesi suihkusta vastaavanlaista terveyshyötyä, on käyttöaika per kerta oltava reilusti pidempi kuin avannossa on tarvis olla. Riippuu tietenkin hieman henkilökohtaisista tavoitteistasi.

Avantouinnin hyödyt

Vilkastuttaa verenkiertoa ja harjoittaa sydäntä toimimaan tehokkaammin pienemmällä ponnistelulla. Sanalla sanoen, maailman paras sydän- ja verisuonilääke. Huomauttaisin vielä hinnasta. Avantouinti maksaa lähinnä aikaa. Toki jos liityt johonkin avantouintiseuraan, joudut pulittamaan hieman kuvetta päästäksesi jäseneksi mutta edes pk-seudulla olevat seurat eivät peri huimia hintoja. Jäsenyys on keskimäärin alle 100€ luokkaa ja pukukopin avain noin 10€ tietämillä. Ei siis paha verrattuna vaikkapa kuntokeskusten jäsenmaksuihin.

Kiihdyttää imunestekiertoa. Mitä paremmin imunestekierto toimii, sitä paremmin kehosi ylipäätänsä voi ja et sairastele, sillä imunesterkierto on kehomme viemäri verkosto.

Kiihdyttää haitallisen valkean rasvan palamista. 15 kertainen haitallisen rasvan palaminen, miltä kuulostaa? Aika hyvältä eikö? Voin kertoa omasta kokemustani, että tämä todella toimii tehokkaasti. Kun noin kolme vuotta sitten jouduin lopettamaan juoksulenkit polven takia, alkoi “rölliä” kertymään nopeaan tahtiin. Kylmäterapian; avantouinnin ja kylmien suihkujen ansiosta tuo ylimääräinen laardi on alkanut mukavasti sulamaan pois.

Suojaa kylmältä. Kyllä, kylmätreenaaminen kehittää ruskean rasvan kehittymistä, joka suojaa mm. kylmältä. Kärsin itse takavuosina herkästi palelevista sormista ja varpaista. En käytä enää nykyisin minkäänlaisia käsineitä edes kovimmilla talvipakkasilla ja voin halutessani kirmaista aamulenkin t-paida ja shortsit päällä kovallakin pakkaasella ilman, että hypotermia tai edes pieni kylmä iskisi.

Tehokas Stressinpoistaja. Kun olet avannossa vähintään kaksi minuuttia, aivosi tuottavat Dopamiinia ja Nonadrenaliinia, ns. hyviä hormoneja ja sinulle sananmukaisesti tulee vietävän hyvä olo. Jos jokin asia ketuttaa, hatuttaa, kunnon avantouinti tai pidempi kylmäsuihkusessio ja mielesi on tyyni ja todennäköisesti jopa hymyilet. Hormoniboostin oppii toteamaan hyvin nopeasti, sillä olotila muuttuu hyvin radikaalisti sen alettua.

Nopeuttaa palautumista. Jääkiekkoilijat, amerikkalaisen jalkapallon pelaajat, triahloonarit etc. Pohjois-Amerikassa ovat olleet jääkylpyjen käytön edelläkävijöitä. Euroopassa ja Suomessa touhuun on alettu vasta hyvin hiljattain panostamaan. Kylmäsuihkut, jääkylvyt ja avantouinti ovat mainiota lihasten palautumisen nopeuttamiseen. Luonnollista ja äärettömän tehokasta.

Helpottaa masennukseen. Avantouinti, kylmät suihkut ja kylvyt laukaisevat ns. Blue Spot reaktion. Tämä jälleen liittyy hormonituotannon kiihtymiseen. (kts kuva)

Nukut paremmin. Kylmän veden yksin mainioista puolista on se, että se toimii sekä aamulla että illalla. 6-10 minuutia kylmässä suihkussa, 2-4 minuuttia avannossa ja unenlaatusi huikean hyvä.

Parantaa hengitystä. Hengityksen on lähestulkoon automaattisesti tehokkaampaa ja syvempää, kun pulahdat kylmään veteen. Avantoon mennessä mene heti kaulaa myöten veteen ja ota 2-5 erittäin rauhallista ja pitkää sisään uloshengitystä ja tunnet kuinka muutut rauhalliseksi ja happi kulkee mainiosti.

Kasvattaa luonteen lujuutta. Kun säännöllisesti harrastat kylmässä vedessä olemista, kasvattaa se mainiosti myös luonteen lujuutta, sillä onhan kylmä vesi kuitenkin ääri-ilmiö.

Auttaa tunnetilojen hallintaa. Joudut ensiksikin keskittymään olemiseen ja hengittämiseen kun olet kylmässä vedessä ja jälleen kerran, se hormonituotannon boosti. Jos siis haluat olla kova gimma tai jäppinen, käy päivittäin avannossa tai suihkussa.

Ihosi ja tukkasi pitävät kylmästä. Jos siis haluat olla entistä kauniimpi tai komeampi, “jump in”.

Tulen kirjoittamaan aiheesta lisää, sillä avantouinti samoin kuin kylmien suihkujen harrastaminen säännöllisesti on huippuluokan terveysteko omalle itselle ja läheisille. Migreeniä sairastavien itsehoidon yhtenä osana se on merkittävän tärkeä työkalu.

KLIKKAA TÄSTÄ KATSOAKSESI  KÄSITTELEVÄ ENGLANNINKIELINEN VIDEO