Elämä on täynnä valintoja. Tilaisinko pizzan vai keittäisinkö hernekeittoa? Nousenko aamulla hieman aikaisemmin, että voin tehdä aamulenkin vai katsonko Huomenta Suomea ja juon kahvia? Käynkö pubissa vai menenkö pulahtamaan avannossa? Katsonko Netflixistä sen uuden sarjan, josta puhuttiin työpaikalla vai teenkö hengitysharjoituksen?

Valintojen seurausten punnitseminen

Aivan kuten ajanhallinnan osalta, kannattaa omia valintoja punnita kysyen itseltä, “tavoitteeni on X, viekö tämä asia minua kohti tavoitetta vai ei?” On ihan ok välillä katsoa vaikkapa elokuva Netflixistä tai tilata pizza. Jos todella haluat saavuttaa jonkin haasteellisen tavoitteen, esimerkiksi saavuttaa hyvän terveyden, kellistää toistuvat migreenikohtaukset tai säästää asunnon käsirahaa varten, kannattaa punnita omaa toimintaa peilaten asetettuja tavoitteita. Jos haluat saavuttaa hyvän terveyden ja kellistää toistuvat migreenit, Huomenta Suomen katselu kahvia lipittäen ei ole hyvä ratkaisu, sen sijaan reipas kävely ja venyttely on. Pubissa käynti voi olla hauska juttu joskus, mutta jos puntarissa on terveys ja hyvä olo, ainakin itse valitsen avannon milloin vain. Saan siitä erinomaisen olon ja kalorit palavat “tiristen” sen sijaan kuin istuisin tuoppi kädessä kerryttäen kaloreita vyötäröille ja heikennän tulevan yön unen laatua.

Kuulostaa rankalta? Kannattaa kuitenkin miettiä mitä haluat elämältäsi ja millaisia tavoitteita haluat saavuttaa. Kun olet elämän ehtoolla, et kai halua harmitella ettei tullut tehtyä jotakin asiaa? Kun tavoitteet ovat selvät ja keinot kuinka niihin tavoitteisiin pääsee, lopun ratkaisee itsekuri. Kuinka palavasti haluat saavuttaa asetetun tavoitteen? Lipsahteletko tuon tuosta vai säilytätkö kurssin, joka vie järkähtämättä kohti tavoitetta?

Onko sinulla jokin tavoite, mutta koet haasteelliseksi päästää siihen tai et kenties mistä pitäisi aloittaa? Laita kysymyksesi tulemaan.