Sanotaan, että tavat määrittelevät 95% ihmisen käyttäytymisen. On hyviä tapoja ja sitten niitä huonoja.

Kun aloin tutkimaan eri alojen menestyneitten ihmisten tapoja ja toimintamalleja, olen havainnut kuinka nämä menestyjät noudattavat samankaltaisia tapoja. Näihin lukeutuvat päivittäin toistuvat tietyt rutiinit, asenne ja kyky saavuttaa menestystä.

Merkittävää on, että menestyjät vaalivat ja vahvistat hyviä tapoja ja pyrkivät minimoimaan haitalliset huonot tavat.

Kaikkien mahdollisten tapojen listaaminen olisi pitkä kuin nälkävuosi, joten sen sijaan esitän sinulle haasteen:

“Jos sinun pitäisi mennä läpi loppuelämäsi käyttäen ainoastaan kolmea tapaa, mitkä nuo tavat olisivat?”

Tempaisen kehiin tässä välissä millä eväin itse kahlaisin läpi elämän. Nämä ovat tälläkin hetkellä olennaisen tärkeitä tapoja omassa elämässäni.

1. Tavoitteellisuus

Asetan tavoitteita ja teen töitä niiden saavuttamiseksi joka päivä.

2. Tuloksellisuus

Tämä pitää sisällään jatkuvan oppimisen, että tulisin entistä paremmaksi niissä asioissa joita teen. Minulla on myös koko ajan menossa projekti, jossa keskityn oppimaan asioita osa-alueesta, jossa koen olevani heikko.

Toinen tuloksellisuus saraan kuuluva osa-alue on ajanhallinta. Olin aiemmassa elämässäni tämän suhteen umpisurkea. En tehnyt juuri mitään suunnitelmia. Kaikki lojui korvien välissä ja niin kauan kun asiat ovat tuolla mallilla ovat ne tavoitteet pelkkää unelmahöttöä. Eli ihan sama kuin hölmöläisten tapaan pitäisi pilveä kalaverkon merkkinä. Ajanhallinta merkitsee itselle sitä, että priorisoin tehtävät ja keskityn vain olennaisiin enkä hötkyile edes taas.

3. Toiminta

Tykkään lukea ja kirjoittaa mutta mikään ei voita sitä tunnetta, kun on asettanut tavoitteen, tehnyt suunnitelman tuon tavoitteen saavuttamiseksi ja sitten iskee kiinni toimintaan. Kun on kyse isosta tavoitteesta kuten kylmässä vedessä olemisen ennätyksen parantamisesta, on palkitsevaa pulahtaa sinne hyiseen veteen. Omalla kohdalla oppimista tapahtuu myös tekemisen kautta. Kaikenlaisten testien ja kokeiden tekeminen johti siihen, että pystyn stoppaamaan migreeniasiakkailta migreenikohtaukset pääsääntöisesti vartissa ja pystyn auttaamaan kroonisesta migreenistä kärsiviä ulos tukalasta tilanteestaan. Ilman isoa määrää jatkuvaa toimintaa en olisi millään ilveellä tässä tänään.

Aamut ovat minulle tavattoman tärkeitä. Herään ajoissa, herättelen kehon hengittysharjoituksella ja kylmätreenillä. Sitten luen, kirjoitan tavoitteet omaan vihkoonsa ja isken päivän tehtävälistaan kiinni.

Koottuja tapoja menestyjiltä

Super suosittu Jeff Bullas, joka verkkosivustonsa kautta auttaa kymmeniä miljoonia ihmisiä kokee aamusuihkun, kahvihetken ja meditoinnin tärkeiksi tavoiksi.

Useimmat yritysjohtajat ja eri alojen expertit heräävät viimeistään 05.00 – 06.00, tekevät jonkinlaisen fyysisen treenin. Miljardööri, seikkalija ja sarjayrittäjä Sir. Richard Branson pyöräilee, pelaa tennistä, ui, surffaa tai tekee jotain muuta fyysistä ennen aamiaista. Moni johtaja harrastaa juoksemista kuten entinen yhdysvaltain presidentti Barack Obama.

Listaa nyt millaisia tapoja sinulla on. Merkitse sitten kirjankoodilla kunkin tavan eteen onko kyseessä A-luokan tapa, vie sinua kohti tavoitteita. B-luokka, jotain kivaa, C-luokka, turhake. Teen tämän jälkeen itsellesi rutiinit paperille suunniteltuna,  aikatauluta päiväsi 45-60 minuutin slotteihin joiden välissä on pari minuutin – viiden minuutin tauko. Sitten teet jotain, mitä tahansa mikä edistää niitä tärkeitä asioita. Aina kun harhaudut jonkin hötön pariin, toista itsellesi, “takaisin töihin, takaisin töihin!”