Me kaikki tiedämme ainakin periaatteessa paljon terveellisen ja onnellisen elämän avaintekijöitä. Nuku riittävästi ja pidä säännöllinen unirytmi. Syö monipuolisesti ja terveellisesti. Älä haali liikaa tehtäviä ja hajota fokustasi liian moneen paikkaan. Liiku päivittäin. Kaikki nämä varmasti ovat useimmille meistä tuttuja lauseita. Miksi niin moni kuitenkin lipsuu tai ei edes pääse alkuun, kun taas toiset tuntuvat kulkevan voitosta voittoon?

Selkeä tavoite

Ennen kuin ryhdyt tahkoamaan asioita, kannattaa tietysti selvittää itselleen kristallin kirkkaaksi mikä tavoite on tarkoitus saavuttaa ja missä ajassa homman pitäisi olla valmista? Ilman selvää tavoitetta ja deadlinea koko touhu on pelkkää unelmahöttöä ja huomaat tuota pikaa rynniväsi sinne sun tänne, tekeväsi sitä sun tätä ja motivaatiosi on hukassa. Miksei olisi, kun tavoitekaan ei ole selvään pässin lihaa? Hyvä tavoite on konkreettinen. Esimerkiksi, eroon kroonisesta migreenistä kahdessa kuukaudessa, opin manuaalisen migreenin itsehoidon ensiavun, jotta voin pysäyttää mahdolliset kohtaukset alle 10 minuutissa. Laihdutan X kg elopainoa, säästän 5000€ per vuosi kolmen vuoden ajan, jotta saan pesämunanan yrittäjän uralle. Sitten se selvä deadline. Jos tavoite on iso, kannattaa asettaa pienempiä välitavoitteita ja ylipäätänsä varata riittävästi aikaa. Ole kuitenkin kunnianhimoinen!

Kirjaa ylös!

Jos et kirjaa tavoitettasi ja tavoitteitasi ylös, ovat ne edelleen, kyllä pelkkiä unelmahöttöjä. Investoi siis ruutuvihkoon ja kirjoita Master listasi, johon tulevat todella isot tavoitteet, joiden saavuttamiseen pääsemiseksi sinun täytyy tehdä töitä useampi vuosi. Muista se deadline.

Kun tavoitteet ovat selvät ja kirjattu, on aika kirjata ylös mitä tekoja tekemällä astelet kohti tavoitetta ja lopulta saavutat ne. Kymmenen tekoa per tavoite on varsin helppo keksiä mutta kirjaa 20, haluathan käyttöösi todella kattavat keinot, etkö?

Toimintaa!

Kun tavoite on selvillä, työkalut eli tehtäväkalupakki on kirjattu, sitten ne kuuluisat hihat kääräistään ylös ja aletaan toimimaan. Tee heti jotain. Kun saat otettua ensimmäiset askeleet ja alat toimimaan on se uskomattoman voimaannuttava ja motivoiva kokemus. Tähän liittyy ihan kemiallinen reaktio. Kun saat jotain oikeasti hyödyllistä ja konkreettista tehtyä tavoitteesi eteen, aivosi ruiskauttavat kehiin pienen määrän dopamiinia. Joten, action!

Haastavat rutiinit

Yleisin syy miksi jokin tavoite jää pelkäksi haaveeksi, on tarvittavien rutiinien ylläpidon repsahtaminen. Tiedän tämän kokemuksesta. Kun olin aikanaan kilpaurheilija, olivat kaverit bilettämässä, kun itse huhkin treeneissä ja menin ajoissa nukkumaan. Rutiineista repsahtaminen on myös suurin syy miksi jo saavutettuaan hyvän terveystason ja olon, migreenikko saa huonoja jaksoja. Kaikenhan pitäisi olla ok, ei tarvit juosta hoidoissa, syödä lääkkeitä säännöllisesti…entä se itsensä hoitaminen? Onko tullut tehtyä hengitysharjoitukset? Miten kylmäterapian laita on, lipsuuko siinä ote, kun vaikkapa pehmeä sohva ja hyvä leffa houkuttelee? Menetkö ajoissa nukkumaan ja heräät normaaliin aikaan? Liikutko riittävästi vai lähdetkö mieluummin terassille ystävien kanssa? Joka vuosi kohtaan kuinka vaikeaa näiden hyvien rutiinien ylläpitäminen onkaan osalle. Osa saa pidettyä itsensä kurinalaisena mutta useimmat lipsuvat puolen vuoden – kahden vuoden sisällä “selville vesille” päästyään. Aiemmat ongelmat unohtuvat ja ongelmien unohtamisen myötä helposti tulee mieleen, “kyllä minä voin tämän kylmätreenin jättää välistä” tai “ei se maata kaada, jos valvon vähän pidempään ja katson tuon suosikkisarjan tuotantokauden loppuun”. Kuulostaako tutulta? Etenkin moni pienten lasten vanhempi kaipaa sitä omaa aikaa. Usein se oman ajan ottaminen tapahtuu unen ja unirytmin rikkomisen avulla. Tämä tietysti kostautuu hyvin nopeasti huonona olon ja energisyyden heikkenemisenä.

Siis. Suunnittele, kirjaa, tee, toista! Siinä menestymisen formula! Helppoa kuin mikä!

0 0 vote
Article Rating
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x