Kova kuin kivi, vakaa kuin kallio, menee läpi vaikka läpi harmaan kiven, taipumaton, never give up ja mitä näitä nyt oli….rakkaalla lapsellakin on yleensä useita lempinimiä. Kun p….korjaan roskat lentävät tuulettimeen, että humina käy, kun kipu iskee ja takaraivossa jyskyttää epäilys…”entä jos tämä xxxx ei toimikaan?” Tämä psyykkinen dilemma on hyvin tuttu migreeniklinikan vastaanotolta ja muualtakin. Tämä mieleen saalistavan leijonan tavoin hiipivä epäilys on hyvin luonnollinen reaktio, kun uusi, kenties hiljattain opittu metodi/systeemi on vielä kovin iskemätön omalta kohdalta. No, mitä siis eteen, kun moinen pirulainen tulla tupsahtaa häiritsemään juuri kriittisellä hetkellä? Siitä seuraavassa.

Ryhdy Hellittämättömäksi

Olipa kyse itsehoidosta, säästöjen kerryttämisestä, jonkin uuden taidon oppimisesta tai ylipäätänsä johonkin tavoitteeseen pääsystä, on kalliomainen järkähtämättömyys ja “minähän en periksi anna tuumaakaan” menttaliteetti iso hyve. Etenkin kroonistujen kipujen selättäminen vaatii hieman kärsivällisyyttä, sillä keho on silloin reilun puoleisesti epäbalanssissa. Tällä tarkoitan sitä, että hermostoon kohdistuu provokaatiota tuki-ja liikuntaelinalueilla ja sitten on ne aivot (jos kyseessä on migreen tai muu neurologinen päänsärky). Imunestekierto on sekaisin ja johtuen normaalin hermotuksen häiriintymisestä laajallakin alueella, voi olla hyvinkin monenlaisia oireita, suoliston epänormaalista toiminnasta, levottomuuteen, puutumisoireisiin, tinnityksen kaltaisiin oireisiin ja tietysti kipuihin.

Kun systemaattisesti etenee itsehoito-ohjelmassa, tekee kylmäterapian ja hengitysharjoitukset päivittäin sekä manuaalisen itsehoidon säännöllisesti. Menttaalipuoli on myös tärkeä. Vahva psyyke on valtava voimavara, jolla isoimmatkin “kumpareet” siirtyvät pois alta hidastamasta kehitystä.