Olemme parasta aikaa koko maata ja maailmaa koettelevan kriisin kourissa. Liikkumista on rajoitettu ja suurelta osin kaikki ihmiset pysyttelevät kotioloissa, lukuunottamatta niitä ihmisiä joiden on aivan pakko käydä fyysisesti töissä. Vastaavanlaista poikkeusoloa me suomalaiset emme ole kohdanneet sitten Toisen Maailman Sodan. Harvalla on paljoakaan tai ollenkaan kokemusta poikkeusoloissa elämisestä ja toimimisesta. Monen mieleen hiipii pelkoa, epävarmuutta ja koko tunteuden skaala saattaa tulla käydyksi läpi päivittäin. Kokosin sinulle selkeän ja toimivan ohjelistan avuksi tämän mylleryksen keskellä.

Rutiinit

Poikkeus- ja kriisioloissa normaalirutiinit tahtovat monella jäädä ja silloin pahimmillaan epätoivo ja jopa paniikki saattavat ottaa vallan. Välttääksesi tätä, herää normaaliin aikaan kuten sinulla on aina tapana tehdä normaalistikin. Itse herään nakutetusti joka aamu klo 05:00 myös tämän nykytilan keskellä. Käyn tekemässä aamulenkin ja kuuntelen siinä samalla jotakin hyvää tietokirjaa äänikirjaversiona. Kotiiin tultuani jatkan lukemista, teen aamupalan ja nautin sen kaikessa rauhassa kuten aina. Vähintään kaksi tuntia luettuani kirjoitan kuluvan vuoden tavoitteet deadlinien kera omaan vihkoonsa kynällä. Sitten ampaisen edellisenä iltana tekemäni to-do listan tehtävien kimppuun. Suosittelen sinuakin pitämään normaaleista rutiineista kiinni.

Median käyttö

On hyvä tietysti saada ajantasaista tietoa siltä varalta, että suoraan itseä koskevaa infoa tulee julki. Tähän kuitenkin riittää kerran tai kaksi kertaa päivässä viranomaisten tiedotusten lukeminen. Meidän suomalaisten kannalta tällä hetkellä olennaisimmat tiedot löytyvät seuraavien ministeriöiden sivuilta:

Sisäministeriö

Sisäministeriön Koronainfosivu

WHO 

Normaalistikin mielestäni kannattaa uutiskanavien käyttö jättää kertaan tai pariin päivää kohden. Tämä siksi, että varsinkin nyt poikkeusoloissa kaikki kanavat “kirkuvat” toinen toistaan raflaavampia otsikoita ja juttuja. Turha yhden asian vatvominen aiheuttaa lukijassaan vain turhaa ahdistusta ja huonoa oloa. Itse luen pikaisesti uutiset läpi aamupäivän aikana minimissään kolme tuntia herättyäni ja toisen kerran alkuillasta. Olen todennut tämän median käyttöstrategian erittäin toimivaksi. Samaa kaavaa noudatan myös sosiaalisen median suhteen. Yhtä päivää kohti uutisten lukemiseen ja sosiaalisen median käyttöön minulla menee maksimissaan 15 minuuttia ja käyntikertoja on siis kaksi. Olen keskittänyt sekä uutisten että sosiaalisen median kanavien käytön samaan ajankohtaan, en siis käy todellakaan millään kanavalla enemmän kuin kaksi kertaa päivässä.

Lukeminen

Lukeminen kannattaa aina ja suosittelen hyvien tietokirjojen lukemista päivittäin. Samoin hyvät elämänkertakirjat ovat erittäin inspiroivia. Jos harrastat liikuntaa kuten minä, on kätevä yhdistää esimerkiksi aamulenkki ja äänikirjan lukeminen. Näin saat likuntaa ja mielenravintoa saman aikaisesti.

Verkkokurssit

Nyt jos koskaan on oiva aika päivittää omaa ammattitaitoa käymällä sopivia verkkokursseja lukemisen ohella. Verkkokurssitarjonta on tänä päivänä laaja, joten varmasti löydät jotain sopivaa, josta on sinulle hyötyä.

Yhteydenpito läheisiin

Jos sinulla läheisiä ihmisiä, kannattaa heihin pitää yhteyttä puhelimitse, äänipuheluiden tai sähköpostin kautta. Tänä päivänä on lukuisa joukko mainioita verkkotyökaluja reaaliaikaiseen videoyhteyteen. Tässä muutama vaihtoehto.

Zoom

Skype

WhatsApp

Kaikilla kolmella voit soittaa äänipuheluiden lisäksi videopuheluja veloituksetta. Zoom sovellus vaatii, että rekisteröidyt ja luot istunnon ja laitat vastapuolelle istunnon kirjautumistiedot. Sinun ei tarvitse ladata mitään sovellusta käyttääksesi Zoomia. Zoom käy etenkin työkäyttöön erinomaisesti.

Liikkuminen

Liikunnan harrastaminen ulkona tai kotona sisätiloissa on poikkeustilanteessakin erittäin suotavaa. Se pitää sinut fyysisesti kunnossa ja mielialasi pysyy hyvällä tasolla. Vältä turhia ihmiskontakteja, että minimoit koronaviruksen tartuntariskin.

Ruokavalio

Syö normaalirytmillä ravitsevaa ja monipuolista ruokaa.

Alkoholi

Käytä alkoholia kohtuudella jos käytät. Pullo on erittäin huono isäntä,

Uni

Mene nukkumaan kuten normaalinakin aikana, vaikka sinun ei tarvitsisi fyysisesti mennä töihin.

Viimeiseksi

Noudata viranomaisten ohjeita ja vältä turhaa liikkumista ihmisten ilmoilla ja etenkin lähikontakteja.

Ja hei! Ollaan sitten varovaisia siellä 😉

 

0 0 vote
Article Rating
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x