MIGREENI

Migreeni on päänsärkykohtauksia aiheuttava sairaus, jota sairastaa noin miljoona suomalaista. Migreenikohtaus johtuu yleensä ulkoisten tekijöiden aiheuttamasta reaktiivisesta häiriöstä aivorungossa. Migreeni on naisilla kolme kertaa yleisempää kuin miehillä.

Osalla migreenikohtauksista kärsivistä (15:llä sadasta) esiintyy ennen päänsärkyä esioire eli aura. Useimmiten se on näköhäiriö: näkökenttään ilmaantuu sahalaitamainen, laajeneva häiriö (voi näyttää rakeiselta kuvalta) tai harmaa tai kirkas alue, joka aiheuttaa näkökenttäpuutoksen. Esioireena voi esiintyä myös puheen tuoton häiriö tai harvinaisissa tapauksissa toispuolinen halvausoire. Auraoire kestää noin 5–60 minuuttia. Migreenikohtaus voi joskus ilmaantua pelkkänä auraoireenakin ilman sitä seuraavaa päänsärkyä.

Aurallinen migreeni periytyy usein suvussa, tosin migreenin yleisyytensä vuoksi, migreeniä voi esiintyä  saman perheen jäsenillä muutenkin.

Migreenille tyypillistä on, että päänsärky alkaa ilman minkäänlaisia ennakko-oireita: migreenikohtauksen kipu on useimmiten sykkivää, toispuolesta kovaa tai kohtalaisen kovaa.

Kohtauksen usein liittyy pahoinvointia ja oksentelua sekä valo- ja hajuherkkyyttä. Kohauksessa voi olla myös yleisiä tahdosta riippumattoman (autonomisen) hermoston häiriöitä, kuten ihon kalpeutta ja ripulia.

​Useimmiten päänsärky alkaa kuitenkin suoraan ilman esioireita: sykkivä, toispuolinen kova tai kohtalainen pääkipu, johon liittyy pahoinvointia ja oksentelua sekä valo- ja hajuherkkyyttä. Mukana voi olla myös yleisiä tahdosta riippumattoman (autonomisen) hermoston häiriöitä, kuten ihon kalpeutta ja ripulia.

Kohtauksen jälkeen olo voi olla hyvinkin väsynyt ja on hyvin tyypillistä, että etenkin yläkehon lihaksisto tuntuu jännittyneeltä ja jopa aralta. Tämä johtuu migreeni hermostollisesta häiriöstä sekä kivun vaikutuksesta. Taudinkuvansa vuoksi migreeni pystyy autonomisesti ruokkimaan lisää ongelmia kehoon. Jopa alle teini-ikäisillä lapsilla etenkin yläkehon lihaksisto voi olla hyvin jännittynyt ja arka mikäli migreeniohtauksia on hyvin säännöllisesti. Jo 3-4 kohtausta kuukaudessa aiheuttaa huomattavia lisäongelmia.

Migreenin hoito

MIGREENI

Alussa
Ensimmäisellä käyntikerralla haastattelemme sinut, käymme läpi migreenin historian kohdallasi, mahdolliset muut perussairaudet, traumat, stressitekijät, unen laadun, työperäiset ja muut rasitukset.

Tutkimus
Haastattelun ja alkuselvityksen jälkeen tehdään tutkimus, jonka sisältö vaihtelee hieman sen mukaan onko sinulla esimerkiksi traumataustaa. Palpaation eli tunnustelun avulla selvitetään migreenin hoidon kannalta olennaisen hermoston tila sekä myös tuki- ja liikuntaelin alueiden kunto. Kerromme aina ilman lääketieteellistä kieltä missä tilassa kehosi on, kuinka ongelmat ovat tulleet, niiden vaikutukset kehosi toimintaan. Saat kuulla asiantuntijan lausunnon millainen hoitosuunnitelma sinun kohdallasi on paras. Kaikki toimintamme tähtää siihen, että vointisi alkaa paranemaan mahdollisimman pian, jotta voit taas nauttia elämästä täysin palkein.
Hoito
Migreenin hoito Migraine Rapid® menetelmällä on toimenpiteenä miellyttävä. Hoidon fysiologinen vaikutus on rauhoittava. Fysiologisen vaikutuksensa vuoksi useimmat vaipuvat unitilaan tai unen ja valvetilan rajamaille. Hoitaja antaa manuaalisesti hermoston kautta rauhoittavaa käskyä aivoille, jonka seurauksena aivot alkavat antaa puolestaan pään aluetta rauhoittavaa käskyä. Sivutuotteena myös muu elimistö alkaa rentoutumaan. Johtuen hoidon fysiologisista vaikutuksista, migreenin tuottamiin muihin ongelmiin päästään nopeammin käsiksi kuin muilla tunnetuilla menetelmillä.
Akuutin migreenihoito
Luonteensa vuoksi akuutin migreenin hoito on hyvin erityyppistä kuin kroonisen migreenin hoito. Ampiainen on akuutin migreenin hoitoon jalostettu erikoishoito. Akuutti migreeni on 98% tapauksista ohitse 15 minutin hoidon aikana.
Kroonistuneen migreenin hoito
Kroonistuneen migreenin hoito vaatii aina 2-4 viikon mittaisen intensiivihoitojakson. Intensiivihoitojaksolla hoitoja otetaan viikossa 2-3 kappaletta. Lisäksi sinut ohjataan aloittamaan itsehoito heti samana päivänä.
Migreenin itsehoito
Hoitotyömme lähtökohta on, että et joudu olemaan riippuvainen ulkopuolisten antamasta avusta enempää kuin mikä on ongelmien taltuttamiseksi ja haltuunottamiseksi välttämätöntä. Itsehoitometodimme (Migraine Survivor) aivan kuten Migraine Rapid® hoidon perustakin on hiottu ja painetestattu 23 vuoden aikana.  Itsehoitometodi sisältää:
  • manuaalisen itsehoidon
  • kylmäterapian
  • hengitysharjoitukset
  • menttaalisenharjoittelun

Blue Bear palvelutuki

Kuten varmasti lähes kaikki migreeniä sairastavat, myös sinä olet varmasti kohdannutt sen seikan, että taudin kanssa voi olla todella avuton ja yksinäinen olo. Hädän hetkellä ja ongelmatilanteiden tullessa eteen, ovat hyvät neuvot kullan arvoisia. Siksi Blue Bearilla on oma verkossa toimiva palvelutuki, jotta saisit apua ja neuvoa myös silloin kun fyysinen vastaanotto on ulottumattomissa. Tukemme toimii WhatsAppin kautta numerosta 040 130 7360.