MIGREENI

Migreeni on päänsärkykohtauksia aiheuttava sairaus, jota sairastaa noin 500 000 suomalaista. Migreenikohtaus johtuu yleensä ulkoisten tekijöiden aiheuttamasta reaktiivisesta häiriöstä aivorungossa. Migreeni on naisilla kolme kertaa yleisempää kuin miehillä.

Osalla migreenikohtauksista kärsivistä (15:llä sadasta) esiintyy ennen päänsärkyä esioire eli aura. Useimmiten se on näköhäiriö: näkökenttään ilmaantuu sahalaitamainen, laajeneva häiriö (voi näyttää rakeiselta kuvalta) tai harmaa tai kirkas alue, joka aiheuttaa näkökenttäpuutoksen. Esioireena voi esiintyä myös puheen tuoton häiriö tai harvinaisissa tapauksissa toispuolinen halvausoire. Auraoire kestää noin 5–60 minuuttia. Migreenikohtaus voi joskus ilmaantua pelkkänä auraoireenakin ilman sitä seuraavaa päänsärkyä.

Aurallinen migreeni periytyy usein suvussa, tosin migreenin yleisyytensä vuoksi, migreeniä voi esiintyä  saman perheen jäsenillä muutenkin.

Migreenille tyypillistä on, että päänsärky alkaa ilman minkäänlaisia ennakko-oireita: migreenikohtauksen kipu on useimmiten sykkivää, toispuolesta kovaa tai kohtalaisen kovaa.

Kohtauksen usein liittyy pahoinvointia ja oksentelua sekä valo- ja hajuherkkyyttä. Kohauksessa voi olla myös yleisiä tahdosta riippumattoman (autonomisen) hermoston häiriöitä, kuten ihon kalpeutta ja ripulia.

​Useimmiten päänsärky alkaa kuitenkin suoraan ilman esioireita: sykkivä, toispuolinen kova tai kohtalainen pääkipu, johon liittyy pahoinvointia ja oksentelua sekä valo- ja hajuherkkyyttä. Mukana voi olla myös yleisiä tahdosta riippumattoman (autonomisen) hermoston häiriöitä, kuten ihon kalpeutta ja ripulia.

​Kohtauksen jälkeen olo voi olla hyvinkin väsynyt ja on hyvin tyypillistä, että etenkin yläkehon lihaksisto tuntuu jäykältä ja jopa aralta. Tämä johtuu migreeni hermostollisesta häiriöstä sekä kivun vaikutuksesta. Taudinkuvansa vuoksi migreeni pystyy autonomisesti ruokkimaan lisää ongelmia kehoon. Jopa alle teini-ikäisillä lapsilla etenkin yläkehon lihaksisto voi olla hyvin jäykkä ja arka mikäli migreeniohtaukset ovat olleet hyvin säännöllisiä ja/tai kovia.  Jo 3-4 kohtausta kuukaudessa aiheuttaa huomattavia lisäongelmia.

Migreenin hoito

MIGREENI

Alussa

Ensimmäisellä käyntikerralla haastattelemme sinut, käymme läpi migreenin historian kohdallasi, mahdolliset muut perussairaudet, traumat, stressitekijät etc.

Tutkimus

Haastattelun ja alkuselvityksen jälkeen tehdään tutkimus, jonka sisältö vaihtelee hieman sen mukaan onko sinulla esimerkiksi traumataustaa. Palpaation eli tunnustelun avulla selvitetään migreenin hoidon kannalta olennaisen hermoston tila sekä myös tuki- ja liikuntaelin alueiden kunto. Kerromme aina ilman lääketieteellistä kieltä missä tilassa kehosi on, kuinka ongelmat ovat tulleet, niiden vaikutukset kehosi toimintaan. Saat kuulla asiantuntijan lausunnon millainen hoitosuunnitelma sinun kohdallasi on paras. Kaikki toimintamme tähtää siihen, että vointisi alkaa paranemaan mahdollisimman pian, jotta voit taas nauttia elämästä täysin palkein.

Hoito

Migreenin hoito Migraine Rapid® menetelmällä on toimenpiteenä miellyttävä. Hoidon fysiologinen vaikutus on rauhoittava. Fysiologisen vaikutuksensa vuoksi useimmat vaipuvat unitilaan tai unen ja valvetilan rajamaille. Hoitaja antaa manuaalisesti hermoston kautta rauhoittavaa käskyä aivoille, jonka seurauksena aivot alkavat antaa puolestaan pään aluetta rauhoittavaa käskyä. Sivutuotteena myös muu elimistö alkaa rentoutumaan. Johtuen hoidon fysiologisista vaikutuksista, migreenin tuottamiin muihin ongelmiin päästään nopeammin käsiksi kuin muilla tunnetuilla menetelmillä.

Akuutin migreenihoito

Migraine Rapid® hoito on kehitetty ja painetestattu 22 vuoden kehitysvuotensa aikana huippuunsa. Siksi annammekin akuutin migreenin hoidolle vielä lisätakuun. Mikäli kohtaus ei ole loppunut 15 minuutin kuluessa hoidon aloittamisesta, emme veloita hoidostasi mitään.

Kroonistuneen migreenin hoito

Kroonistuneen migreenin hoito vaatii aina 2-4 viikon mittaisen intensiivihoitojakson. Intensiivihoitojaksolla hoitoja otetaan viikossa kaksi. Lisäksi itsehoitoprosessit käynnistetään myös välittömästi aivan kuten ei kroonistuneenkin migreenin kohdalla.

Migreenin itsehoito

Hoitotyömme lähtökohta on, että et joudu olemaan riippuvainen ulkopuolisten antamasta avusta enempää kuin mikä on ongelmien taltuttamiseksi ja haltuunottamiseksi välttämätöntä. Itsehoitokonseptimme aivan kuten Migraine Rapid® hoidon perustakin on hiottu ja painetestattu 22 vuoden aikana huippuunsa. Kaikki toimimaton on karsittu pois, jokainen yksityiskohta on optimoitu äärimmilleen parhaan ja nopeimman tuloksen aikaan saamiseksi. Itsehoitokonseptimme kattaa migreenin manuaalisen itsehoidon, perinteiset että improvisoidut kylmähoidot sekämuiden migreenin hoidon kannalta olennaisten ongelmien itsehoidon. Asiakkaanamme saat myös käyttöösi mental training työkalut, joiden avulla opit käsittelemään ikäviä tilanteita kuten kipua myös muuten kuin fyysisin keinoin. Mentral training menetelmät kuten kaikki itsehoitokonseptimme menetelmät on testattu siviiliolosuhteiden lisäksi myös hyvin kattavasti sotatoimialueen kovassa paineessa.

Kaikki sarjahoitoasiakkaamme saavat käyttöönsä kaiken yllämainitun lisäksi verkkopohjaisen  itsehoito-opaspalvelun johon sisältyy myös suljettu jäsenille tehty foorumi. Palvelu on laatuaan ensimmäinen koko maailmassa.

Blue Bear palvelutuki

Kuten varmasti lähes kaikki migreeniä sairastavat, myös sinä olet varmasti kohdannutt sen seikan, että taudin kanssa voi olla todella avuton ja yksinäinen olo. Hädän hetkellä ja ongelmatilanteiden tullessa eteen, ovat hyvät neuvot kullan arvoisia. Siksi Blue Bearilla on oma verkossa toimiva palvelutuki, jotta saisit apua ja neuvoa myös silloin kun fyysinen vastaanotto on ulottumattomissa. Tukemme toimii WhatsAppin kautta numerosta 040 130 7360.