Kumpi ja kampi tappelivat siitä kuka on parempi, komeampi ja seksikkäin kivunhoitaja. Kumpikin röyhisteli rintaansa ja panetteli toista minkä ehti. Kuvaus on kuin Donnie Sheltonin mainiosta Crow kirjasta. Joukko myyntiammattilaisia astuu samaan hissiin ja yhdestä kerroksesta kyytiin tulee liikemies, joka tarvitsee juuri sellaista palvelua jota nämä myyntimiehet tarjoavat. Eräs myyntimies aloittaa reippaasti, “teillä kävi onni, sillä me kaikki olemme myyntimiehiä ja tarjoamme juuri sinun tarvitsemaa palvelua.” Liikemies kiinnostuu tietenkin asiasta. Ensimmäinen myyntimies tykittää myyntipuheensa.”Me olemme paras ja laadukkain myyntifirma ja tarjoamme parasta palvelua parhaaseen hintaan.” Toinen myyntimies jatkaa. “me olemme paras ja laadukkain myyntifirma ja tarjoamme palvelut halvemmalla kuin edellinen myyntimies lupasi.” Kolmas myyntimies tykittää muuten saman litanian kuin kaksi edellistä mutta lupaa pestä palvelun halpuudessa kaksi edellistä. Liikemies kääntyy tuskastuneena neljännen myyntimiehen puoleen. “Entä te?”. Neljäs myyntimies – “Milloin tarvitsette haluamanne palvelun? Liikemies – “Tarvitsen sen mahdollisimman pian.” Neljäs myyntimies – “Hienoa, meidän yritys tarjoaa tapaamisen huomisaamulle klo 08.00 ja takaamme, 100% tyytyväisyystakuun ennen kuin lähdette.” Kun hissin ovi avautuu, astuu liikemies ulos ja kääntyy myyntimiehiin päin sanoen. “Se olisi hienoa! Tässä käyntikorttini” ja ojentaa sen neljännelle myyntimiehelle.

Suomalaisten terveydenhoidon ammattilaisen “kukkotappelu” siitä kuka on paras, kaunein ja seksikkäin hoitoammattilainen tai firma on hyvin samanlainen kuin tuo Sheltonin kuvaama hissiepisodi. Oletko sinä joutunut todistamaan moista “kukkotappelua?” Onko se sinustakin hämmentävää ja huvittavaa? Ainakin minusta se on sitä. Sen sijaan, että keskityttäisiin aidosti kuuntelemaan mitä tarpeita ihmisillä on ja mietittäisiin hetki onko itsellä ollenkaan järkevää tarjottavaa tälle, pöyhistellään kliseitä. Milloin olet kuullut viimeksi suomalaiselta terveydenhoidon ammattilaiselta tai firmalta vaikkapa seuraavan lauseen? “Kiitos mielenkiinnosta palvelujamme kohtaan mutta teidän kannattaa ottaa yhteyttä tuohon naapurissa olevaan yritykseen, he ovat erikoistuneet teidän ongelmaanne.” Huippuammattilaiset ovat erikoistuneita, eivätkä väitä osaavansa hoitaa kaiken mahdollisen A:sta Z:taan. Hieman voi tietää paljosta mutta ei hyvin eikä huippuluokkaisesti.