Enemmän kuin koskaan ihmisen olemassa oloaikana, huomiotamme on viemässä lukematon määrä asioita. Ylitse kaikkien muiden huomion “kipeiden” lähteiden kiipeää eittämättä älypuhelin. Lukemattomat applikaatiot, kuten uutisapplikaatiot, sosiaalisen median sovellukset, pikaviestisovellukset ja email “vaativat” huomiotamme.

Matkatessani eilen aamupäivällä työpalaveriin, kuuntelin tietokirjaa audioversiona, kuten aina siirtyessäni paikasta keskittymisestä. Siinä samalla katselen maisemia ja tarkkailen ihmisten käyttäytymistä. Eilispäivän kirja liittyi keskittymiseen. Silmieni edessä avautuva näky sai minut tällä kertaa hymyilemään leveämmin kuin yleensä. Vieressäni istui nuori mies, minua vastapäätä nainen, käytävän toisella puolella kolme miestä ja hieman kauempana edessäpäin näin yhden nuoren naisen. Arvaatko mitä yhteistä heillä oli? Kyllä, he kaikki olivat pää painuneina alaspäin sormen vaeltaessa älypuhelimen näytöllä. Miksi näky hymyilytti minua normaali makeammin? Tietenkin se, että kuuntelin keskittymisestä kertovaa kirjaa, jossa oli iso annos tietoa liittyen kännyköihin ja mobiililaitteisiin ja niiden keskittymistä häiritseviin tekijöihin. Keskittymistä on tutkittu tänä päivänä jo varsin perinpohjaisesti ja todettu, että työtehtävän keskeytys aiheuttaa 26-29 minuutin mittaisen katkoksen keskittymisessämme. Siis, joka kerta, kun tietokoneen ruudulle pompahtaa ikkuna uuden emailin merkiksi, älypuhelimme antaa signaalin jonkin uuden viestin tai uutishälytyksen merkiksi, riippumatta kuinka nopeasti lopetamme häiriötekijään huomion antamisen, keskittymisen saaminen takaisin työtehtävään vie siis jopa puoli tuntia. Tutkimukset osoittavat, että valtaosa päätetyötä tekevistä ihmisistä katsoo sähköpostilaatikkoonsa peräti 11 kertaa tunnissa! Kahdeksan tunnin työpäivän kertoja kertyy peräti 88! Okei, lue tämän jälkeen uudestaan keskittymisen tutkimuksesta. Mitä ajatuksia sinulle nyt herää liittyen omaan toimintaasi?

Hyperkeskittymisen Lyhyt Oppimäärä

Hyperkeskittyminen on fantastinen asia. Opiskeltuani ajanhallintaa ja muita uran kehityksen ja hyvinvoinnin kannalta antoisia aiheita, olen löytänyt aivan uudenlaisen maailman, maailman, jossa saan yhden päivän aikana aikaiseksi enemmän kuin takavuosina viikossa tai kahdessa. Aiemmin koin olevani jatkuvasti tavattoman kiireinen, stressitaso oli kaiken aikaa huipussaan tai ihan lähellä sitä. Työpäivät venyivät tolkuttoman pitkiksi, jopa aamu seitsemästä ilta yhteentoista. Väsyminen ja kyllästyminen häiriötekijöiin saivat minut pysähtymään, analysoimaan ongelmat, vähentämään työskentelyä ja opiskelemaan ajanhallintaa ja muita hyödyllisiä taitoja. Muutos ei tietenkään tapahtunut yhdessä yössä, se on ollut hieman pidempi matka mutta se on todella kannattanut. Mitä muutin?

Emailien selaaminen ja lukeminen:
Vanha toimintamalli:                                                               Uusitoimintamalli:
Kymmeniä kertoja päivässä                                                   Kaksi kertaa päivässä klo 11.00 ja klo 16.00

Facebook, Instagram ja Twitter
Vanha toimintamalli:                                                              Uusitoimintamalli:
Kymmeniä kertoja päivässä                                                  Käyn jakamassa blogiartikkelit Blue Bearin Facebook sivujen kautta, samalla käytän max viisi minuuttia                                                                               muutaman läheisimmän ystävän kirjoituksien lukemiseen. Teen tämän kerran päivässä.

Twitterin ja Instagramin käytön olen lopettanut kokonaan. Ne vain lisäävät ärtymystä, vievät aikaa ja ovat itselleni turhia välineitä.

Linkedin

Linkedin on ainoa sosiaalisen median kanava, jonka käyttöä olen lisännyt. Tosin senkään käyttöön en kuluta viittä minuuttia enempää päivässä. Jaan health tech start-uppimme kehitystä kertovat jutut ja Blue Bearin blogiartikkelit. Jälleen kerran kerta annos tai sitten tuo viisi minuuttia on jaettu kahteen osaan, jolloin käyn ensikäynnin aamupäivän aikana ja sitten ennen ilta 20.00.

Tietokoneen säädöt

Olen poistanut email hälytysäänet ja ponnahdusikkunat.

Älypuhelin

Pidän kännykän lentokonetilassa aina klo 20.00 – 09.00 välisen ajan. Käytän lentokonetilaa myös, jos teen kirjoitustöitä, olen palaverissa, lounaalla tai hoitovuorossa.

Netflix ja muut suoratoistopalvelut

Olen leffafriikki, joten sallin itselleni 30-60 h:a illalla höttöä netflixin tai HBO:n muodossa. Tosin pidän eniten dokumenteista ja tositapahtumiin perustuvista elokuvista. Tarkoitus on vähentää suoratoistopalvelujen käyttö pelkästään viikonloppuun.

Lukeminen

Olen onnistunut vakiinnuttamaan tietokirjojen lukemiseen käytetyn määrän vähintään kahteen tuntiin per päivä. Maanantaisin, torstaisin ja viikonloppuisin pääsen 3-5 tuntiin.

Hengitysharjoitukset ja mielikuvaharjoittelu

Tämä maan mainio kaksikko on kulkenut uskollisesti mukanani jo 31 vuoden ajan. Teen hengitysharjoituksia ja mielikuvaharjoittelua päivittäin. Olen jakanut treenit useaan minimittaiseen treeniin. Näin saan niistä parhaan mahdollisen hyödyn irti.

To-Do Lista ja Tavoitteet

Käytän kahta listaa. Master listaa, jossa on pitkän ajan isot uraan ja yritystoimintaan litttyvät tavoitteet. Siinä on lisäksi henkilökohtaiseen elämään kuuluvia tavoitteita muutama.Teen aina seuraavalle päivälle 3-5 kohdan To-Do Listan. Elikä listalle pääsevät vain asiat, jotka vievät sillä hetkellä tärkeimpiä tavoitteita kohti. Kaikki muut jätän pois, delegoin tai deletoin. Aamulenkin jälkeen kirjoitan ulkomuistista kymmenen kohdan listan kuluvan vuoden aikana olevista tavoitteista deadlinien kanssa.

Me kaikki tuhlaamme väistämättä aikaamme johonkin turhaan höttöön. Mitä paremmin pystyt pitämään itsesi ja hetkellisen mielihyvän tarjoajat, sitä paremmin voit ja sitä paremmin keskityt ja sitä kautta saat tärkeitä asioita aikaan.

Työpöytä

Myönnän, että tässä riittää vielä hieman tehtävää.

Mitä ajatuksia tämä artikkeli sinussa herätti? Tuliko mieleesi kenties jokin kommentti tai kysymys? Pistä kommenttia tulemaan.