Kyllä, hyvä terveys vaatii tekoja. Lupasipa mikä tahansa monikansallisen firman tuotemainos mitä tahansa, fakta on, että hyvä terveys vaatii aina tekoja, se ei tule kuin se kuuluisa “illallinen Manulle.” “On kokeiltu kaikenlaista”, älähtää joku aivan varmasti ja lisää, että “ei ole toiminut!”. Kaikki konstit eivät tietenkään toimi kaikilla mutta tietyt lainalaisuudet pätevät ihan kaikkiin. Seuraavassa tehokkaita, yksinkertaisia ja helposti omaan arkeen napattavia keinoja joilla parantaa terveyttä ja elämänlaatua.

Nuku Hyvin

Me tarvitsemme unta ja mitkään koiranunet eivät riitä vaikka kaiken maailman Sir. Bransonit ja knallipäät kuinka väittäisivät, että hereillä on pysyttävä melkein vuorokauden ympäri. Jos et nuku riittävästi ja saa riittävästi syvää unta eli REM-unta altistaa sinua, stressille, kipujen kroonistumiselle, masennukselle, aineenvaihdunnan häiriöille, sydän- ja verisuonisairauksille ja lisää kuoleman riskiä. Toki kuolemme kaikki ajallaan mutta jos elät kuin business tai viihdeuutisten tähdet ja tähtöset jotka kehuvat kilpaa kuinka vähillä unilla pärjäävät, päädyt sitä helpommin multien joukkoon aiemmin kuin varmasti haluaisit.

Nuku siis säännöllisesti. Mene unten maille samoihin aikoihin ja herää samoihin aikoihin. Esimerkki:

7 Tunnin Yöunet

Valot pois ja petiin mars klo 22.00 mennessä
Simmu auki, ylös ja ulos klo 05.00

8 Tunnin Yöunet

Valot pois ja petiin mars klo 21.00 mennessä
Simmu auki, ylös ja ulos klo 05.00

Valmistele Hyvä Uni

Kyllä, saadaksesi hyvät yöunet siihen on syytä panostaa. Seuraavassa muutamia manöövereitä jotka olen itse havainnut toimiviksi.

  • Tv, tietokone, kännykkä ja sanomalehdet pois kaksi tuntia ennen nukkumaan asettautumista (itse noudatan kolmen tunnin sääntöä)
  • Kännykkä lentokonetilaan, jos pidät kännykkääsi herätyskellona. Aseta myös kännykkä sängyn viereen lattialle EI Sänkyyn!
  • Lue jotain inspiroivaa kirjaa. Voit myös kuunnella audiokirjaa ja tehdä hengitysharjoituksen 15-20 minuuttia
  • Voit vaihtoehtoisesti tehdä pienen jumpan ja venyttelyt samalla kun kuuntelet audiokirjaa
  • Käy kylmässä suihkussa/kylvyssä
  • Vältä alkoholin nauttimista. Jos välttämättä haluat siemaista lasillisen jotain suosikki alkoholia nauti tuo lasillinen ennen klo 19.00. Jo yksi lasillinen alkoholia riittää heikentämään unen laatua. Mitä myöhempään ja mitä enemmän alkoholia nautit, sitä huonommin nukut ja voit ylipäätänsä
  • Tee lyhyt menttaaliharjoitus:
    esim. 1. Toista 50 kertaa ääneen jonkin tai jotkin seuraavista lauseista.
    “Nukun tänä yönä hyvin”
    “Nukun makoisat unet”
    “Herään aamulla klo 05.00 olen virkeä”
    “Rakasta itseäni, olen hyvä xxx(ammattisi)”

Muista myös säätää huoneen lämpötila sopivan alhaiseksi. Liian kuuma ilma ei ole omiaan hyville yöunille. Kesähelteillä voit käyttää geelipakkauksia jotka laitetaan pakastimeen (2-3 h) ja kääritään froteepyyhkeiden sisään. Aseta yksi tyynylle niin, että paketti on takaraivon kohdalla, laita toinen alaselän ja pakaroiden taitekohtaan. Pakettimuodossa viileä rentouttaa mukavasti ja uni tulee helpommin.

Dumppaa työasiat mielestäsi viimeistään kaksi tuntia ennen nukkumaan menoa!

Noudata säännöllistä ruokailurytmiä

Sopiva ruokailurytmi on hyvin yksilöllinen, osin myös ruokavalion sisältö. Perusnäppisääntönä hyvä on noudattaa mahdollisimman säännölliisä ruokailurytmejä. Ohessa muutama esimerkki.

Esimerkikki 1) I Ateria klo 06.00 | II Ateria klo 11.00 | III Ateria klo 17.00

Esimerkki 2) I Ateria klo 11.00 | II Ateria klo 17.00 | III Ateria klo 20.00

Esimerkki 3) I Ateria klo 12.00 | II Ateria klo 16.00 | III Ateria klo 20.00

Esimerkki 4) I Ateria klo 06.00 | II Ateria klo 18.00

Esimerkki 5) II Ateria klo 12.00 | II Ateria klo 18.00

Edellä mainitut ovat vain esimerkkejä.

Liikkeen parantava voima

Olemme luotuja liikkumaan, emme makaamaan sohvan perukoilla. Tunnin päivittäinen liikkuminen raittiissa ulkoilmassa siten, että hikoilet yhdistettynä pitkäkestoisiin venyttelyihin 1-4 min per venytys huoltavat kehoasia mitä mainioimmin. Monipuolisuus tietysti on valttia mutta olennaista on, että liikunta on mielekästä. Ellet todella tykkää siitä mitä teet, on touhu hullun hommaa. “Pakko pulla” ei ole omiaan edistämään terveyttä vaan kääntyy itseään vastaan.

Yhteenvetona, nuku säännöllisesti ja riittävästi, syö säännöllisesti ja liiku päivittäin, voit hyvin. Tee näin läpi vuoden, niin hyvien tekojen kerrannaisvaikutus tepsii parhaiten. Jos sinulle tulee kysymyksiä tai kommentteja, heitä viestisi tämän artikkelin perään.