Meriveden lämpötila on nollan Celciusasteen paikkeilla. Vedenpinta höyryää, koska ilma on vettä kylmempää. Ihastelet talvista merimaisemaa, otat muutaman pitkän sisään-uloshengityksen – pulahdat hyisen meren aaltoihin. Ähkäiset nautinnosta ja kauhot kohti avannon toista päätä. Tunnet kuinka kylmä saa ensin verisuonesi supistumaan. Tuntuu hieman “kirpaiseva” tunne joka puolella lihaksistossa. Noin puolentoista minuutin kohdalla olotilasi muuttuu. Aah, ne “hyvät hormonit” astuivat kuvaan. Verisuonesi ovat taas normaalisti “auki”. Kauhot laiturin luokse ja pyörähdät uudelle kierrokselle, kun on niin vietävän hyvä olo, toistat saman muutamia kertoja. Minuutit tuntuvan suorastaan juoksevan kuin ravihevonen kuunaan. Rannalla joukko japanilaisia turisteja tulee kuvailemaan kännyköillään suomalaista ihmeellisyyttä. Huikkaat iloisesti hymyillen ja vilkuttaen, että “täällä on tilaa, tulkaa tekin uimaan”. Turistiryhmän ilmeet ovat paljon puhuvia. Vastaukseksi tulee hermostunutta naurua ja “no, no, noo!” Jatkat uintia, koska voit ja sinulla on todella hyvä olo. Stop!

Lopeta kun on hyvä olo

Avantouintitreeni kannattaa lopettaa, kun on hyvä olo. Jos tunnet, että sinua alkaa naurattamaan ja kikatuttamaan ja koet olevasi vedessä vaikka kuinka pitkään, on hyvä kohta nousta ylös. Jääkylmä vesi on äärimmäinen elementti, jota on järkevä muistaa kunnioittaa. Toki, kun kerrytät kokemusta ja pikku hiljaa pidennät vedessä olo aikaa, kehität kylmä sietokykyäsi. Hyvä näppisääntö on korottaa vedessä olemisen pituutta 10-30 sekuntia viikkoa kohden. Jos tämän viikon uintireissuilla olet vedessä vaikkapa 30 sekuntia, teet näin joka kerta kuluvan viikon aikana. Seuraavalla viikolla olet 40 sekuntia jne. Vaikka koet jossain vaiheessa hormonierityksestä johtuvan huikean hyvän olon hurmoksen, säilytä silti maltti ja etene hitaasti kohti pidempiä aikoja. Tällä tavalla avantouinti säilyy turvallisena. On myös hyvä juttu, että mukana on joku muu. Jos alat uimaan hieman matkaa avannolla ja tämä muuten pätee ihan kesäkelin uinteihin, ui aina rannan myötäisesti. Parhaallekin uimarille voi tulla vaikkapa kramppi. Silloin on hyvä, että pääset esimerkiksi pelkillä käsivoimillasi turvaan. Muista tämä helppo ja halpa henkivakuutus, niin myös nautit uintireissuista enemmän, kun ei ole pelkoa kummittelemassa.

Oheisella videolla hyvä esimerkki siitä kuinka hormoniryöppy tekee olon upeaksi ja hieman pidemmän ajan kuluessa tulee ikään kuin hurmostila. Noin 20 minuutin kohdalla vaimoni huutaa rannalta, “mikä on niin hauskaa?”. Eli, nauti hyytävän kylmästä vedestä ja tee se turvallisesti! Onko sinulla kenties jotakin kysymystä mielestä avantouinnista ja kylmäterapiasta ylipäätänsä? Laita viestiä, jos haluat tietää jotain.