Fyysinen kipu ja psyyke kulkevat käsi kädessä, kumpikin vaikuttaa toisiinsa. Tässä jutussa käsittelen joitakin käteviksi havaittuja tekniikoita käsitellä kipua henkisesti. On hyvä muistaa, että ei ole olemassa universaalisti hienointa ja parasta tapaa käsitellä kipua henkisesti. Kokeilemalla löydät itsellesi sopivan/sopivat keinot. Kaikki alla olevat tekniikat ovat sellaisia joita olen itse käyttänyt ja ohjaan vastaanotollani.

Rationalisointi

Jos kyseessä on tuttu ja ei hengenvaarallinen tilanne johon kipu liittyy, voi rationalisoinnista olla hyväksi osa-avuksi. Selkokielellä pyrit rauhoittamaan itseäsi sanomalla joko hiljaa mielissäsi tai ääneen, vaikkapa seuraavaa:

“Ei hätää. Se on vain kipua. Se menee kyllä ohi!”

“Ok, nyt rauhallisesti. Muista hengittää rauhallisesti. Sisään (ala hengittää syvään ja rauhallisesti) ja ulos.”

“Hengitä! Pysähdy! Hengitä, hengitä!”

Keskaritekniikka

Kun “rapa roiskuu tuulettimeen”, on joskus hyvin vapauttavaa ja voimaannuttavaa kääntää epäonni ja huono olo päälaelleen. Voit tehdä tämän mm. seuraavilla tavoilla.

Koita ajatella jotain todella huvittaa asiaa ja käännä ajatuksia pois meneillään olevasta kivuliaasta tilanteesta. 

Haistata kivulle pitkät. Voit sanoa vaikkapa:

“Haista paska! Etkö parempaan pysty?”

“Helvetti, että rakastan tätää migreeniä!”

“Fuck You!!!”

HUOM! Jos satut olemaan ihmisten ilmoilla, on ehkä parasta sanoa yllä mainitut tai vastaavat hiljaa mielissään. Jos olet yksin, kokeile ihmeessä haistattaa pitkät kivulle.

Cool Bear

Mitä cooli karhu tekisi?

Keskittyy hengitykseen ja katsoo kaukaisuuteen.

Hengittää hyvin syvään ja pulahtaa kylmään veteen tai huuhtellee kasvot/pään kylmällä vedellä usean minuutin ajan.

Vetää syvään henkeä pari kertaa ja muistelee vajaan minuutin ajan, jotakin vielä karmeampaa menneisyydessä itselleen tapahtunutta asiaa ja kuinka siitäkin on selvinnyt. Tämän jälkeen alkaa tekemään itsehoitoa.

Voittaja

Kivun tai muun haasteen ilmaantuessa näköpiiriin, on varsin kätevä henkinen tekniikka tsempata itsensä voittajatasolle. Tätä käytetään hyvin paljon urheilu- ja sotilasmaailmassa, joissa molemmissa kohdataan huomattavan paljon kipuja ja ikäviä tilanteita, etenkin sotilasmaailmassa.

Käskytä itseäsi voimaannuttavilla mantroilla kuten:

“Hengitä! Olen paras!”

“Go, go, go, go, go, go!”

“Ei tunnu missään!”

“Anna tulla lisää! Olen valmis!”

“Ok, ok, ok, ok! Hengitä!

“Ha! Et mahda minulle mitään!”

“If she can make it, I can make it!”

Jos et ole vielä kokeillut jotakin tai mitään näistä edellä mainituista, testaa ihmeessä, kun “rapa seuraavan kerran roiskuu tuulilasiin” ja tarvitset tsemppiä.