Elämässä kriisitilanne tulee ikävästi vierailulle aika ajoin. Usein kriisi yllättää yhtäkkiä. Sen lisäksi on kaikenlaisia ongelmatilanteita joista täytyy kahlata läpi. Sanotaankin, että elämä menee seuraava rataa, “ongelma, ongelma, kriisi, ongelma, ongelma, kriisi.” Kohtaamme siis päivästä toiseen erilaisia ongelmia joihin täytyy löytää ratkaisu ja noin 3-6 kuukauden välein tulee kohdalle jonkinlainen kriisi. Kurkistapa esimerkiksi vuoteen 2018, tunnistatko muutaman kriisin ja ongelmia? Olet ihan varmasti juuri selvinnyt jostakin kriisistä hiljattain, olet parhaillaan kriisin “silmässä” tai kohta se vietävä odottaa iskemistä kimppuusi. Sellaista elämä on. Kuulostaa ehkä turhan tylyltä ja toki se sitä varmasti onkin. Älä kuitenkaan vaivu synkkyyteen. Asioille voi jotain. Siitä seuraavassa.

Kriisinhallinta

Nyt siis puhutaan ihan oman elämän kriisinhallinnasta. Kriisinhallinta taitoja kannattaa olla omassa “työkalupakissa”. Lueskelin joskus henkilösuojelukoulutusta antavan yrityksen esitettä ja sieltä pompahti seuraava lause. “Ennen pitkää aina tapahtuu jotakin negatiivista ja silloin on oltava valmis toimimaan.” Taustasi, koulutuksestasi ja ammatistasi riippumatta tuo lause on mainio ohjenuora kenelle tahansa. Kannattaa siis valmistautua kriisien ja ongelmien varalle. Kaikesta varautumisesta huolimatta silloin joskus voi kriisi puskea suojauksen läpi. Silloin ne kriisitilanteen toimet ovat kullan arvoiset. Seuraavassa lyhyesti listaa hyödyllisistä taidoista.

  • Itsehoidon opettelu (manuaalinen itsehoito, hengitysharjoitukset, kylmähoidot, psyykkinen valmentautuminen)
  • Terveyttä edistävä ja ylläpitävä liikunta (sinulle mieluinen ja soveltuva laji, venyttely)
  • Säännölliset tarkistuskäynnit sopivan ammattilaisen pakeille ottaen huomioon työsi ja harrastusten kuormittavuuden
  • Toimintasuunnitelma ja sen säännöllinen harjoittelu kriisitilanteiden varalta (harjoitus tekee aina mestarin ja säännöllinen harjoittelu palkitaan

Case study 1

Teini-ikäisenä aloin käyttää säännöllisesti kylmähoitoja eri muodoissaan. Päivittäiseen ja viikottaiseen valikoimaan kuuluivat kylmägeelipakkaukset, kylmäsprayt, suihkut/uiminen kylmässä vedessä. Läpi tähän astisen elämän näistä taidoista ja niiden säännöllisestä tekemisestä on ollut huomattavaa apua. Olen saanut itse kaikenlaisia tällejä, kiputilanteita, muutaman murtuman (lannerangan vammat, käsi). Kaikissa tilanteissa kylmähoitojen, hengitystekniikoiden kuin psyykkisen valmennuksen keinot ovat olleet todella arvokkaita. Ilman niitä olisin ollut useita kertoja täysin toimintakyvytön ja kohdannut vielä pahemman kriisin.

Case study 2

Vietin useita vuosia sitten silloisten naapureitten kanssa grilli-iltaa pihamaalla, kun selkäni takaa yhtäkkiä kuului tuskan huuto. Eräs muuta kuin kansalaisluottamusta nauttinut mieshenkilö oli päättänyt tehdä märällä nurmikolla kuperkeikan. Kuperkeikan tai paremminkin sen yrityksen seurauksena “sankarimme” makasi tuskissaan nurmikolla. Koko seurue tietenkin nelisti tutkimaan mistä oikein oli kyse. Isokokoinen seinänaapurini Marko kehotti tekemään tilaa, jotta voin tutkia epäonnen action sankarin. Pikaisella palpaatio(tunnustelu) tutkimuksella saatoin todeta, että oikean jalan sääriluu oli poikki kahdesta kohti. Ambulanssi paikalle ja sankarin rauhoittelu. Yleensä ambulanssihenkilökunta on erittäin pätevää. Jostain syystä juuri tuolla kertaa ei ollut kaikki ihan kohdallaan. Sankarimme tarvitsi painesiteen ensialkuun, jollainen löytyy ambulansseista. Loppujen lopuksi laitoin poloiselle painesiteen ja matka sairaalaan saattoi alkaa. Tarinan opetus. Säännöllisesti toistettu ensiaputaitojen harjoittelu kantoi hedelmää. Osasin tutkia ja antaa ensiapua.

Case study 3

Tapahtuman täyteisellä kriisialueella heittäessäni keikkaa sattui mm. seuraava tilanne. Edellä ajava saattue joutui tienvarsipommin kohteeksi. Oma saattuemme oli tulossa 200 metrin päässä. Parin spontaanin kirouksen jälkeen nopea tilanne arvio saattuen johtajalta. Näkyykö vihollisjoukkoja? Ei, osa suojaamaan apuun meneviä ja kaksi miestä, joista itse olin toinen painuivat parasta mahdollista vauhtia tarkistamaan mikä tilanne autoissa olijoilla oli. Lähimpänä ollut auto ensin. Kuljettajan vieressä istuneelta oli repeytynyt käsivarsi viisi senttiä kyynärnivelen yläpuolelta. Kaveri vielä tajuissaan mutta shokissa, lisäksi haavoja kasvoissa ja jaloissa, etenkin oikeassa jalassa. Kuski shokissa ja ihme kyllä vain lievempiä haavoja sekä ylä- että alakehossa. Kaveri otti kuskin haltuun ja minä ryhdyin paikkaamaan toista kaveria. Kiristysside olkavarren tynkään vyötä hyväksi käyttäen ettei kaveri vuoda kuiviin. Pikainen tutkinta muiden vammojen laadusta. Kolmas kaveri huudolla paikalle pitämään uhri hereillä, kun tutkin muut. Muita uhreja ei onneksi ollut muuta kuin shokista kärsiviä ja pinnallisempia haavoja. Kaverit meidän autohin. Pikapaikkaukset autossa matkalla sairaalaan. Pahitenkin luokkaantunut säästyi hengissä kiitos ensiavun, miinus yksi kyynärvarsi ja pätkä olkavartta sekä kolmen varpaan amputaatio.

Yhteenveto

Kun sinulla on toimintamalleja, tekniikoita, taitoja ja harjoitat niitä säännöllisesti voit selvitä pahemmastakin paikasta kunnialla tai ainakin paljon pienemmin haitoin kuin ilman opittuja taitoja.