Kylmä vesi on äärielementti joka herättää pelkoa ja inhoa. Kylmävesi on kuitenkin oikein käytettynä äärimmäisen tehokas tapa huolehtia omasta hyvinvoinnista. Suurimmalle osaa ihmisistä kylmä vesi sopii mainiosti, harva sitä kuitenkin käyttää ja syy siihen on selvä. Nykyihminen on tottunut lämpimiin asuntohin, vaatteisiin ja lämpimään veteen. Syntyessämme kehossamme on mukava määrä kylmältä suojaavaa ns. ruskeaa rasvaa mutta suurimmalla osalla tuo hyvä rasva alkaa kaikota iän karttuessa. Kylmä myös haastaa psyykettä. Miksi ihmeessä kylmään veteen kukaan menisi, moiseen vastenmieliseen elementtiin? Siitä seuraavassa.

  1. Kiihdyttää Metabolismia (rasvan palaminen)
    Kylmä vesi  aivan kuten kylmä ilmakin lisää metabolismia eli valkean rasvan (se haitallinen) palamista. Rasvan palaminen kiihtyy 15 kertaiseksi kylmän ansiosta.
  2. Kehittää Ruskeaa Rasvaa (se hyvis!)
    Kun teet säännöllisesti kylmäterapiaa/treeniä, voit halutessasi kehittää kylmältä suojaavaa ruskeaa rasvaa kehossasi. Ei, et muutu hylkeeksi tai edes jääkarhuksi mutta voit päästä eroon herkästi palelevista raajoista. Itse olen tästä mainio esimerkki. Vielä varusmiesaikaan tutisin kuin haavan lehti pakkasille. Nykyisin en käytä käsineitä lainkaan talviaikaan.
  3. Kiihdyttää Testosteronin Tasoa Miehillä
    Vaatimatonkin lämpö puolestaan tekee päinvastoin.
  4. Lisää hedelmällisyyttä
    Olisiko syntyvyyden laskuun yksi selitys siinä, että miehet lilluvat lämpimässä tai kuumassa vedessä. Moinen touhu, kun on lähes tulkoon sama kuin laittaisi kondomin päälle, ei uusia vauvoja. Ei hätää, kun käytät säännöllisesti kylmiä suihkuja, lisääntyy siittiöiden määrä huimasti. Tutkimusten mukaan miehet, jotka lopettivat kuumassa vedessä läträilyn saivat vastalahjana peräti 491% enemmän siittiöitä. Tässäpä keskusteltavaa kotiin 😉
  5. Parantaa Verenkiertoa
    Säännöllinen kylmätreeni harjoittaa sydämesi työskentelemään tehokkaammin pienemmällä ponnistelulla. Mainio sydän- ja verisuonilääke siis!
  6. Parantaa Immuniteettiä
    Yllätys, yllätys, kun olet säännöllisesti kylmässä vedessä lisääntyvät tauteja “pataan” lyövät valkoiset verisolut.
  7. Imunestekierto Toimii Paremmin
    Kun imunestekierto toimii paremmin, jämä tavara kehostasi pääsee poistumaan joutuisammin ja et sairastele yhtä herkästi kuin aiemmin ja huomaat ehkä ettei kehoasi kolottele enää yhtä herkästi kuin aiemmin.
  8. Auttaa Lihaksia Palautumaan Nopeammin
    Säännöllisesti tehtynä kylmäterapia auttaa lihaksia palautumaan rasituksista paremmin. Pätee niin urheilun kuin nykyisin lähes jokaisen tekemän tietokonetyön aiheuttamiin rasituksiin lihaksistolle. Maitohappo poistuu lihaksisto nopeammin kylmätreenin ansiosta.
  9. Auttaa Stressiin
    Kylmätreeni käynnistää riittävän pitkään tehtynä aivojen Dopamiinin, Nonadrenaliinin ja Serotonin tuotannon. Nämä vaikuttavat suotuisasti mm. mielialaasi, valppauteesi ja motivaatioon.
  10. Nukut Paremmin
    Kun otat illalla ennen nukkumaan menon reippaan kylmän suihkun, uinut sänkyyn mentyäsi kahta makoisammin unten maille. Cool!
  11. Tehostaa Hengitystä
    Ihan luontaisesti tulee tarve hengittää syvemmin ja paremmin, kun olet kylmässä vedessä. Mitä tästä taas seuraa? Kehosi saa happea (se tärkeä hyvis!) ja olet myös rauhallisempi. Tätä kautta energiatasosi pääsee myös ihan uudelle tasolle. Voit myös huomata ettet tarvitsekaan niin paljon kahvia aamulla, kun käyt kylmässä suihkussa. Ei muuten pöllömpi juttu käydä kylmässä suihkussa kesken työpäivän, jos siihen vain on mahdollisuus. Näin jaksat porskuttaa työpäivän huimalla energialla.
  12. Kehittää Henkistä Voimaa
    No, koska kylmä vesi on ääriolosuhde ja nautit säännöllisesti tästä upeasta elementistä, huomaat kuinka henkinen lujuutesi myös kehittyy samalla.
  13. Mielialasi on tyynempi
    Steve Jobsin olisi kannattanut käydä kylmässä suihkussa tai jääkylvyssä. Hänkin olisi huomannut ettei tule tiuskittua niin paljoa työntekijöille. Jobsia ei enää ole mutta sinä sen sijaan voit aloittaa uuden elämän jo tänään ja saavuttaa Zenmäisen tyyneyden käyttämällä säännöllisesti kylmiä suihkuja. Mihin tämä nyt sitten mukan perustuu, Siihen kiihtyneeseen hormonituotantoon (katso uudelleen kohta 9.)
  14. Olet Valppaampi
    Hengityksesi on tehokkaampaa ja syvempää, kehosi jaksaa paremmin ja olet myös valppaampi kuin uneliaampi entinen minäsi.
  15. Tukkasi ja Ihosi Voivat Paremmin