Avantouinti, kylmät suihkut, kylmäallas ja jääkylvyt. Niistä paljon keskustellaan ja kirjoitellaan nykyisin. Moni kavahtaa ajatuksesta pulahtaa hyiseen veteen. Jos sinun ensireaktiosi on “juokse päin mäntyä!”, ei hätää, suurin osa ajattelee ensin noin. Nykyihminen on tottunut lämpimiin taloihin ja vaatteisiin, ainakin meillä Suomessa ja muissa Pohjoismaissa.

Kylmää kyytiä vilukissoille

Monen ensikommentti alkuparahduksen jälkeen on, että hän on kylmäherkkä ns. vilukissa. Ei hätää. Säännöllisesti tehty kylmäterapia karkottaa sinusta vilukissan käpälämäkeen. Miksi? Riittävä ja säännöllinen kylmäterapia harjoittaa sydäntäsi työskentelemään paremmin pienemmällä ponnistelulla, kehität ruskeaa rasvaa joka suojaa sinua kylmältä. Samalla valkoinen eli haitallinen rasva palaa kuin pekoni kuumalla pannulla. Halutessasi voit harjoittaa kylmänsietokyvyn parantamista. Jo 10 minuutin kerta-annos kylmää vettä kaksi kertaa päivässä tekee melkoisia muutoksia.

Puhdas keho

Kylmäterapian harrastamisen myötä imunestekiertosi toimii kuin unelma. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ylijäämä “kama”, josta keholle ei ole hyötyä päinvastoin, pääsee poistumaan parasta mahdollista vauhtia. Kun imunestekiertosi toimii kuin se kuuluisa saksalainen kone, vältät aiempaa paremmin flunssat ja muut sairastumiset. Toisin sanoen immuniteettisi vahvistuu. Koska migreenikohtaukset kuormittavat myös lihaksistoa ja sotkevat imunestekiertoasi, on säännöllinen ja riittävä kylmäterapia erinomainen huoltotoimenpide tärkeä osa ympärivuotista itsehoito-ohjelmaa. Lyhyestä virsi kaunis, säännöllinen kylmäterapia on tärkeä osa migreeniä sairastavan itsehoito-ohjelmaa.

Tyyni mieli

Säännöllinen kylmäterapia eittämättä harjoittaa mielenlujuutta, sillä onhan kylmävesi ääriolomuoto ja haastaa siksi meidän psyykettä ja fysiikkaa. Ennen kaikkea psyyke harjaantuu. Alkuvaiheessa luultavasti törmäät siihen kuinka aivosi yrittävät keppostella ja saada sinut heittämään uikkarit narikkaan. Kun vastustat kiusausta luovuttaa saat palkkioksi uskomattoman upean olon kera Dopamiini ja nonadrenaliiniryöpyn. Tuo aivojen operoima kemiallinen reaktio tapahtuu, kun verisuonistosi lämpötila on laskenut 10 Celsius asteeseen. Kylmäterapian alussa supistuneet verisuonet avautuvat jälleen ja saat tuon mahtavan hormoniryöpyn palkkioksi vaivannäöstä. Hormonituotannon käynnistymisen oppii tunnistamaan hyvin nopeasti. Avantokylmässä vedessä tuo tapahtuu noin 2 minuutissa, kylmässä suihkussa, uimahallien kylmäaltaissa 5-6 minuutin kohdalla.

Parempi uni

Illalla juuri ennen nukkumaan menoa tehtävä kylmäterapia tuudittaa sinut “höyhenmaille” makoisammin kuin mikään muu. Unenlaatusi paranee säännöllisen kylmäterapian myötä. Uni on meille kaikille tärkeä huoltotoimenpide, ilman riittävää ja hyvä laatuista unta sairastumme.

Miten?

Teitpä kylmäterapian avannossa, paljussa/ammeessa tai suihkussa, on muutamia tärkeitä juttuja mitkä kannattaa muistaa ennen kuin syöksyt tukka hulmuten kylmän hoitavaan syleilyyn. Jokaiseen kylmäterapiasessioon kannattaa valmistautua, ei vain hypätä kylmään veteen. Ensiksi kannattaa tehdä valmistava hengitysharjoitus, joka kohottaa kehosi suorituskykyä ja samalla mielesi fokusoituu edessä olevaan sessioon. Tee kolme 20-30 sisän-uloshengitys käsittävää kierrosta kuvatulla tavalla. Hengitysharjoituksen jälkeen teet pienen lämmittävän jumpan. Tämän jälkeen menet veteen kaulaa myöten tai suihkuun/altaaseen. Vedät rauhallista sisää-uloshengitystä. Ensimmäisen viikon saldo per kerta kylmässä vedessä on 10 – 120 minuuttia riippuen omasta sietokyvystä. Sitten vain kylmään veteen mars hankkimaan terveyttä!