Huh hellettä moni on varmasti todennut viime aikoina. Migreeni ja helle ovat helposti törmäyskurssilla oleva yhtälö. Etenkin, jos kehon toiminnat ovat ehtineet suistua pahasti epäbalanssiin toistuvien migreenikohtausten vuoksi. Miten voit helpottaa oloa ja ennalta ehkäistä migreenikohtausten tuloa myös kuumimpaan helleaikaan? Siitä seuraavassa.

Miten välttää migreenikohtaukset helteellä?

Pukeutuminen – suosi kevyitä puuvillapitoisia vaatteita. Etenkin kuumpimpaan aikaan ja pidempään auringossa ollessa on hyvä suojata iho. Näin estät ihoa palamasta ja et kuumene niin herkästi

Hattu – Päätin laittaa ihan erikseen hatun, koska se on niin tärkeä. Pää kannattaa suojata auringolta. Tänä päivänä helteelle sopivia hattuja löytyy joka lähtöön ja makuun. Vaateliainkin ihminen ihan varmasti löytää sopivan hatun, kun etsiskelee.

Nesteytys – Nestetasapainon ylläpitäminen on tärkeää. Vältä siis kehon kuivumista. On hyvä muistaa, että pelkkä veden nauttiminen ei riitä. Hikoillessa, menetät myös tärkeitä suoloja ja kivennäisaineita, joten alkuperäinen Vichy on yksi parhaimmista juomista hellekeleillä. Myös sitruunamehu on kätevä lisä pelkän veden oheen. Muista, että alkoholi, cola-juomat, energiajuomat, kahvi ja tee poistavat kehosta nestettä.

Varjoile – Hakeudu ainkin välillä varjoon etenkin keskipäivän ja iltapäivän tunteina. Aurinko paahtaa tuolloin kuumimmin, joten maltti on valttia auringosta nautiskelussa.

Kylmähoidot – Päivittäiset kylmähoidot ovat oiva tapa hakea helpotusta myös helteeseen. Muista kuitenkin maltti, sillä kylmävesi on ääriolosuhde ja sen kanssa on syytä pitää maltti mukana. Toisaalta hellekelillä etenkin kylmien suihkujen maailmaan on helppo päästä sisälle, kun helle paahtaa. Kylmät suihkut kannattaa aloittaa 10-30 sekunnin pyrähdyksillä per kerta. Pidennä kerta-annosta viikottain 10 – 30 sekunnilla. Jos aloitat nyt 10 sekunnista, olet päässyt elokuun loppuun mennessä hyvässä vauhdissa. Tee kylmäsuihku aamuin illoin. Muista hengittää rauhallisesti.