Kesälomat ovat parasta-aikaa pyörimässä monella ja tänään tulikin eteen vastaanotolla tilanne, jossa käytiin läpi muistilistan tärkeyttä. Päätin siltä seisomalta, että tästä täytyy kirjoittaa juttu, sillä asia on hyvin tärkeä ja ajankohtainen.

Säännöllinen ja itselle riittävä lomalla olo on erittäin tärkeää. Se antaa voimia jaksaa pakertaa taas arjen koettaessa. Lomalla on mainio mahdollisuus myös kokea sellaisia elämyksiä joihin arjen keskellä ei ole monestikaan mahdollisuutta. Ehdottomasti on hyvä voida olla vapaampi aikatauluista ja liikaa toimintaakaan ei välttämättä kannata ympätä. Hiljentymisen tärkeys on yksi asia mikä kannattaa pitää mielessä. Kun hiljentyy, kestää paremmin taas hektistä arkea. Seuraavassa lomailevalle migreenikolle sopivia muistilista vinkkejä.

Pidä kiinni unirytmistä

Vaikka oletkin lomalla, kannattaa pitää säännöllisestä unirytmistä kiinni. Liika valvominen ja unien venyttäminen aamusta normaalia pidempään koituvat helposti turmioksi ja huomaat olevasi ongelmissa.

Ravinto

Uusien kulinarististen nautintojen kerryttäminen on kivaa puuhaa etenkin ulkomailla matkustaessa. Koita kuitenkin pitää kiinni tutussa ruokailurytmissä. Liian pitkät ateriavälit romahduttavat verensokerin liian alas jolloin huono olo iskee herkästi. Liika on myös liikaa olitapa lomalla tai arjen keskellä. Kannattaa siis pitää kohtuus ettei ähky yllätätä. Herkutella voi mutta älä sorry ylilyönteihin.

Nesteytys

Nestetasapainon ylläpitäminen on mellei kaikille tärkeä asia ja migreeniä sairastavalle se on vieläkin tärkeämpää. Muista siis juoda vettä riittävästi ja huolehtia suolojen saannista.

Alkoholi

Viina on viisasten juoma. Moni tykkää hieman nautiskella etenkin lomalla. Kun muistat pitää verensokerin kohdallaan ja nestetasapainon kunnossa, ei drinkki tai pari yleensä kaada venettä. Jos jokin alkoholi laatu on jo entuudestaan tiedossa ongelmien aiheuttajaksi, on sitä järkevää välttää. Etenkin elohopean kiipieässä hellerajalle ja yli, kannattaa olla erityisen tarkkana alkoholin suhteen, sillä se kuivattaa kehoa. Muista siis siemailla vettä korvaava määrä mitä juot alkoholia.

Kohtuudella Auringossa

Auringon valo ja lämpö on mukava juttu ja sopivassa määrässä terveyttä edistävä. Etenkin kuumimpaan aikaan päivästä kannattaa huolehtia paljaan ihon suojaamisesta. Kevyet puuvillavaatteet ovat mainiot hellekelin vaatteita. Auringonvalolta suojaava hattu ja hyvät aurinkolasit ovat myös hyvä olla mukana. Ihon palaminen altistaa mm. ihosyövälle, joten auringon palvonnassa kannattaa pitää kohtuus mielessä. Kuuma ja migreenialttius myös ovat joskus herkkä yhdistelmä. Jos terveydentilasi, kehosi ja yllä mainitut ovat hallinnassa, et auringosta nauttiminenkaan kaada venettä nurin.

Nauti Ulkoilmasta

Kesällä on mainio mahdollisuus nautiskella raittiista ulkoilmasta. Harrastaa itselle mieluista liikuntaa tai ihan vain lekotella tovi tai useampi ulos viritettyssä laiskanlinnassa ja nautiskella kesästä. Ulkona ja luonnossa oleminen tekee sydämelle, mielelle ja fysiikallemme todella hyvää.

Muista Levätä

Lomalla kiireettömyys on usein parasta. Joskus kuitenkin halu kokea, nähdä ja tuntea saattaa kiihdyttää “mopon käsistä” ja lomakin menee yhdeksi suorittamiseksi. Muista siis levätä tarpeeksi, se on olet ansainnut kaiken uurastamisen jälkeen.

Bonusvinkit

Jos et ole jo alkanut aiemmin harrastamaan näit tässä pieni mutta hyödyllinen lista asioista, jotka ovat erityisen hyviä migreeniä sairastavalle.

  • Hengitysharjoitukset heti herättyä ja ennen nukkumaan menoa – min 5 minuuttia syvähengitystä tai hyperventilaatiohengitys aamuin illoin tekee todella hyvää. Sillä on kehoa ja mieltä eheyttävä vaikutus ja antaa energiaa
  • Kylmätreeni – Kylmäsuihku/kylpy/jääkylpy aamuin illoin 5-15 minuutin kerta annoksena on todellinen terveysteko! Maltti on kuitenkin valttia. Jos olet asiassa noviisi, aloita maltillisilla harjoituksilla. 30 – 120 s. ensimmäisellä viikolla per kerta on oiva suoritus. Lisää aikaa viikottain.
  • Visualisointi – Visualisointi, jos voi käyttää myös nimeä mielikuvaharjoittelu on erinomainen tapa saada hyvää oloa ja mieltä aikaiseksi. Lausu positiivisia sanoja lauseita itsellesi. Esim. aamuisin. “Rakastan sinua, rakastan elämää!” “Tästä päivästä tulee upea!”
  • Lue – Lukeminen on vahvasti rikastuttava askare. Jos käytät aamuisin 30 – 120 minuuttia inspiroivan kirjan lukemiseen, tulee päivästäsi varmemmin upea, mielesi on tyyni ja saat helposti uusia ideoita ja inspiraatiota sekä opit uusia asioita
  • Sano EI Some- ja ylipäätänsäkin mobiilimaailmalle. Pidä kännykät, tietokoneet ja tv-suljettuina vähintäin 3 tuntia aamuin illoin. Haasta myös itsesi ja irrottaudu masiinoista eroon kokonaisiksi päiviksi tai vaikkapa viikoksi! Huomaat ettei maailma ympärilläsi ole romahtanut, et ole jäänyt mistään paitsi. Voit paljon paremmin
  • Kuuntele mieluista musiikkia, etenkin ulkona. Musiikilla on valta voimaannuttava ja virkistävä voima
  • Mene veden äärelle ja katso ulapalle vähintään useita minuutteja. Myös nuotion katsominen on vanha luolamies tapa nollata ja järjestellä ajatuksia
  • Vietä aikaa rakkaiden ihmisten parissa – läheiset ihmiset antavat turvallisuuden tunnetta ja ihmissuhteeet tekevät meille hyvää
  • Lue tai kerro ainakin yksi vitsi päivässä. Nauru pidentää ikää ja vähentää stressiä