Sain hiljattain vastaanotolleni migreeniä sairastavan ihmisen joka epäuskoisena kysyi, “voiko migreenin hoitaminen olla näin yksinkertaista?” Päätin kirjoittaa asiasta pienen artikkelin.

Kertaan hyvin lyhyesti kuinka migreeni vaikuttaa siitä kärsivän kehoon ja psyykeeseen. Migreeni on kohtauksellinen, aivoperäinen neurologinen sairaus, jossa keskushermosto on voimakkaasti ärsyyntynyt. Johtuen hermoston roolista (viestimies), on migreenikohtauksilla laajat kerrannaisseuraamukset. Jo alle 10 vuotialla lapsilla, jotka sairastavat migreeniä on havaittavissa jännitystä (tensio) etenkin kaulan, niskan, hartian yläosan lihaksistossa. Usein myös purentalihakset voivat olla hyvinkin jännittyneet. Migreeniä kärsivillä on usein myös eriasteisia suolisto-oireita (ripulointi, oksentelu). Migreenin vaikutus ei siis rajoitus särkyyn päänalueella, auraoireisiin mikäli henkilä kärsii aurallisesta migreenistä. Jokainen kohtaus rasittaa kehoa myös muutoin. Migreeniin pitäisikin suhtautua, että se on aivoperäinen koko kehoon vaikuttava kohtauksellinen sairaus.

Psyyke

Fyysinen kipu vaikuttaa myös psyykeeseen. Etenkin usein toistuvat kovat kivut ja pahoinvointi ovat omiaan lyömään ihmisten mielialaa maahan. Tämä on hyvin luonnollisesti ja liittyy meidän fysiologiaan.

Huomio

Kuten edellä kuvasin, on migreenin vaikutus kehoon on laaja. Siksi migreenin hoitaminen vaatii monitasoista lähestymistä. Siispä joudun tuottamaan karvaan pettymyksen niille jotka elättelevät autuaaksi tekevän “ihmepillerin ” ilmaantumista. Migreenin hoitamisessa on mentävä perimmäisten asioiden äärelle. Siis mitä?

  • Rauhoitettava hermosto
  • Palautettava migreenin aiheuttamat ja siihen vaikuttavat kehon osa-alueet ja toiminnat normaalitilaan
  • Vahvistettava ja ylläpidettävä saavutettua kehon normaalia tilaa ja toimintakykyä
  • Harjoitettava psyykkisiä valmiuksia kohdata kohtaus ja kaikki mahdolliset vastoinkäymiset

Tässä mainitsin tarkoituksella pääteemaat. Riippuen siitä millainen migreeniä sairastavan lähtötilanne on, on säädettävä itsehoito ja mahdollinen ammattilaisen tekemä hoito juuri ko. ihmisen tilanteeseen sopivaksi. Tietyt lainalaisuudet kuitenkin pätevät aina ja niistä ei voi luistaa, muuten touhu on kuin hampaiden pesu ilman hammastahnaa.

Vuorikiipeilyä vai helppo nakki?

Riippuu hieman keneltä kysyy ja missä tilanteessa. Tykkään verrata migreenin hoitamista osakesijoittamiseen. Tietyt asiat on pakko opetella muuten molemmat toimet ovat tuhoon tuomittuja. On tehtävä suunnitelma mitä tehdään, millä aikavälillä ja mitä tapahtuu pitkässä juoksussa. Tämän jälkeen on ryhdyttävä käytännön toimiin ja oltava järjestelmällinen ja peräänantamaton. Huippusijoittaja Warren Buffett on usein haastatteluissa todennut, että kenellä tahansa on mahdollisuus opetella samat taidot kuin hänellä on sijoittamisessa. Buffett on ollut innokas lukemaan siitä saakka kun oppi tuon jalon taidon. Hän lukee edelleen 5-6 tuntia päivittäin. Buffet myös korostaa menttaalista puolta. “On omattava oikeanlainen mieliala”. Osakkeilla ei ole tunteita, joten sinunkaan ei tule suhtautua niihin tunteella.”Buffettin ei toimi hetken mielijohteesta, eikä hän husaa asioiden kimpussa joista ei tiedä. Hän pysyttelee erossa toimialoista joita hän ei ymmärrä.

Migreenin hoitaminen myös vaatii pitkäjänteisyyttä. Jatkuvista migreeneistä eroon pääseminen kroonisessakin migreenissä on 3-8 viikkoa kestävä prosessi. Näppisääntönä, mitä pidempään migreeni on ehtinyt olla krooninen, sitä laajemmat ovat pelkästään migreenin aiheuttamat ongelmat keholle ja ei edelleenkään unohdeta psyykettäkään. Vastaavasti lievän migreenin kuriin saaminen on hyvin nopeaa ja vaatii useimmiten vain 2-4 hoitokertaa nopealla aikataululla. Sitten tulee erityisen tärkeä asia. Vain muutos on elämässä pysyvää. Siksi jatkuva itsehoito on ratkaisevan tärkeä migreenikonkin elämässä, jotta saavutettu hyvä status voitaisiin säilyttää. Harjaatko aamuin illloin hampaasi? Huollatko autosi? Nukutko säännöllisesti? Jos vastasit yhteenkään kohtaan kyllä, voit ehkä jo arvata, että myös migreenitaipumuksen omaavan henkilön on järkevää panostaa säännölliseen itsetehtävään hoitoon. Meillä on vain tämä yksi keho ja elämä, joten on erityisen tärkeää pitää siitä hyvää huolta.

Olen tavannut tuhansia ja taas tuhansia ihmisiä pelkästään hoitourallani, auttanut heitä ja antanut ohjausta. Osa noudattaa saatuja ohjeita hyvin, osa jonkin aikaa kunnes tapahtuu notkahdus jonka jälkeen he jälleen ryhtyvät joksikin aikaa harjoittamaan myös itsehoitoa. Sitten on kolmas ryhmä, joka tekee itsehoitoa silloin tällöin, jolloin tulokset ovat myös….kyllä, ei niin kauhean hyvät. Riippuen arjen ja juhlan rasituksista, yleensäkin elämäntyylistä, seuraa huonoja hetkiä ja jaksoja turhan usein. Sitten on vielä neljäs ryhmä. He eivät tee itsehoitoa lainkaan. Kuten arvata saattaa, neljänteen ryhmään kuuluvien tie on hyvinkin kivikkoinen ja satunnaisia valonpilkahduksia lukuunottamatta huonoja hetkiä ja päiviä on hyvin runsaasti.

Onko migreenin hoitaminen ja itsehoito siis vaikeaa, on ja ei ole. Vaikeinta on useimmille pitää yllä rutiineja, tehdä säännöllistä itsehoitoa, aivan kuten 95% osakesijoittajista on liian vaikea yhtälö ostaa hyvien yhtiöiden osakkeita, kun ne ovat saatavilla mahdollisimman halvalla ja myydä, kun osakkeen arvo on korkealla.