Mitä on migreenin itsehoito, osaanko tehdä sitä? Migreenikko pystyy tekemään paljon hoitoja itse ammattilaisten neuvoja noudattaen. Hoidon jatkon kannalta turvalliset ja oikeat itsehoito-ohjeet ovat kultaakin arvokkaammat. Blue Bear – migreeniklinikalla panostetaankin helppoihin, tehokkaisiin ja turvallisiin itsehoitomenetelmiin.

Oikeaoppiset ohjeet auttavat kiputiloissa

Yleisesti kun migreenin hoidoista ja hoito vaihtoehdoista lukee, tulee vastaan lääkehoidot ja maininta joogasta. Kerrotaan kuinka lepo pimeässä ja pilates auttaa. Makaaminen pimeässä ei ole aktiivista hoitoa. Tämä on järkevää tehdä, jos on kohtaus päällä ja esiintyy valonarkuutta. Klinikan lähestymistapa on toinen. Aktiivinen itsehoito menetelmä jolla ehkäistään tulevia kohtauksia ja helpotetaan kiputiloja. Miksi odottaa kohtausta ja mennä sitten pimeään, kun voi jo itse tehdä ennaltaehkäisevää hoitoa. Aktiivinen migreeninhoitaminen ei poikkea esim. tuki- ja liikuntaelinten hoidosta.

– Pirun köyhää on hoitokulttuuri vieläkin. Yleisesti määrätään lääke, ota tabu, eiköhän se siitä. Tätä kuulee monilta asiakkailta, kertoo neuropäänsäryn manuaalisen hoidon asiantuntija Mäkelä.

– Minulle ei oltu kerrottu migreenin itsehoidosta koskaan. Minua viehätti ajatus lääkkeettömästä hoidosta, jolla on takuukin, kertoi klinikan asiakas. Helpot, toimivat ja turvalliset itsehoidot auttavat jaksamaan niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Itse löydät itsellesi parhaiten sopivan hoidon.

Kylmähoidot

Kylmähoidot jaetaan kahteen kastiin, vesimuodossa olevat ja kylmägeelipakkaus hoidot.

Vesimuodossa oleviin kylmähoitoihin kuuluu; kylmä suihku, kylpy, avantouinti ja kaikki mitä kylmässä vedessä voikaan tehdä. Kylmägeelipakkaus hoidot; rentouttaa lihakset, pidä geelipussi otsalla, kohdista kylmä haluttuun kohtaan. Kylmähoidot ovat luonnonmukaisia, turvallisia ja helppoa kuin mikä. Moni kokee kylmähoidon rentouttavana, miellyttävänä tunteena. Hoito on paikkaan ja välineisiin sidottu. Silloin kun hoitoa tarvitsee, eikä olekaan suihkua tai geelipussia mukana, voi improvisoida kuten yksi asiakas teki. Asiakas matkustelee paljon lämpimissä maissa ja ei ollut mahdollisuutta kohtauksen tullessa hypätä kylmään suihkuun. Hän osti kylmän juoman, jäillä, ja paineli kevyesti lasilla otsaansa. Kylmä hoitoja voi ottaa monella tapaa.

-Kylmähoito on kustannustehokasta, halpaa. Talvella voi jopa lumella valella otsaansa hätä tapauksessa, jos lunta nyt on saatavilla, naurahtaa Mäkelä. Autossa on hyvä olla valmiina jo pikakylmä pussi. Pussin sisällön, kun rikkoo, niin se kylmenee välittömästi. Nämä tuotteet eivät paina, ei vie tilaa eikä maksa paljoa. Reissuun mukaan siinä missä bikinitkin. Kylmähoito on myös hyvä flunssan karkottaja ja auttaa urheilijoita lihasten palautumisessa.

Hengitystekniikka

Kivunhallintaan voidaan käyttää oikeaoppista hengitystekniikkaa. Pelkällä taktisella hengitystekniikalla voidaan lievittää mm. synnytyskipuja. Hengitystekniikat ovat hyvin käytettyjä myös sotilailla. Taktinen hengitys on helppo oppia ja tehokas. Tämä tekniikka ei ole sidoksissa paikkaan tai välineisiin. Tätä voi harjoittaa missä vain.

– Käytän itsekin hengitystekniikkaa joka päivä. Tämä harjoitus on helppo yhdistää, vaikka lenkkeilyyn. Oikealla hengitystekniikalla urheilusuorituskin helpottuu. Tekniikka rauhoittaa kehoa ja mieltä, kertoo Mäkelä. Oikeanlainen tekniikka auttaa keskittymään, lieventää stressiä ja auttaa nukahtamaan paremmin. Ja mikä parasta, tämä on todella halpa, ihan ilmainen.

Mielikuvaharjoitus

Tehokas manuaalinen itsehoitomenetelmä on mielikuvaharjoitus. Klinikalla opastetaan asiakkaita mielikuvaharjoituksiin. Asiakkaiden onnistumiset näyttävät kuinka tehokkaasta tekniikasta on kyse. Tähänkin pätee helpot ohjeet, ei apuvälineitä.

– Keep it simple, Stupid, on ajatusmallimme. Pidetään kaikki yksinkertaisena, toteaa Mäkelä. Monet lihaksiin kohdistuvat hoidot tahtovat jännittää osaa vartaloa hoidon aikana. Manuaalinen hoito ei jännitä mitään vaan päinvastoin rentouttaa kehoa kokonaisvaltaisesti. Mielikuva- ja hengitysharjoitukset linkittyvät yhteen. Näistä on apua psyykeen treenaamiseen, haastaviin tilanteisiin valmistautuessa. Monelle näistä harjoitteista on apua esim. koulussa esiintymis- ja koejännitykseen. Lapsille joille keskittyminen on vaikeaa, apu voi löytyä näistä harjoitteista. Nykyaikana ärsykkeitä on paljon ja mieli harhailee. Mielikuva- ja hengitysharjoitteita käyttämällä keskitytään paremmin ja tutkiskellaan omaa mieltä. Tästä on apua myös kivun hallintaan ja kivun kohtaamiseen. Estetään kipua saamasta henkistä yliotetta. Sinä hallitset kipua eikä päinvastoin.

Rentoutuminen

Ei ole yhtä oikeaa tapaa joka sopii kaikille. Moni rentoutuu jonkun mukavan askareen parissa, toinen rentoutuu makuuvilleen pimeässä. Kivut voivat rajoittaa rentouttavan asian tekemistä, joten silloin rentoudutaan, kuten itse sen parhaimmaksi näkee. Rentoutumista voi olla, vaikka kylmän suihkun ottaminen, hiljaisuudesta nauttiminen. On hyvä opetalla nollaamaan päivä. Pieni tuokio omien ajatusten kanssa. Oppia tuntemaan oma kehonsa ja mitä se sinulle viestittää.

– Miettiminen on hirveän tärkeää. Se on helppo toteuttaa, vaikka lenkillä, selventää Mäkelä. Opastus itsehoitoihin takkuaa joka maailman kolkassa. Onneksi on paikkoja, joista saat tietoa ja opastusta ja siellä paneudutaan itse asiaan eikä asian viereen. Kuuntele kehoasi ja mieltäsi.