Mitä on migreenin itsehoito, osaanko tehdä sitä? Migreenikko pystyy tekemään paljon hoitoja itse
ammattilaisten neuvoja noudattaen. Hoidon jatkon kannalta turvalliset ja oikeat itsehoito-ohjeet ovat
kultaakin arvokkaammat. Blue Bear Migreeniklinikalla panostetaankin helppoihin, tehokkaisiin ja turvallisiin
itsehoito menetelmiin.

Oikeaoppiset ohjeet auttavat kiputiloissa
Yleisesti kun migreenin hoidoista ja hoito vaihtoehdoista lukee, tulee vastaan lääkehoidot ja maininta
joogasta. Kerrotaan kuinka lepo pimeässä ja pilates auttaa. Makaaminen pimeässä ei ole aktiivista hoitoa.
Tämä on järkevää tehdä, jos on kohtaus päällä ja esiintyy valonarkuutta. Klinikan lähestymistapa on toinen.
Aktiivinen itsehoito menetelmä jolla ehkäistään tulevia kohtauksia ja helpotetaan kiputiloja. Miksi odottaa
kohtausta ja mennä sitten pimeään, kun voi jo itse tehdä ennaltaehkäisevää hoitoa.

Aktiivinen migreeninhoitaminen ei poikkea esim. tuki- ja liikuntaelinten hoidosta.
– Pirun köyhää on hoitokulttuuri vieläkin. Yleisesti määrätään lääke, ota tabu, eiköhän se siitä. Tätä
kuulee monilta asiakkailta, kertoo neuropäänsäryn manuaalisen hoidon asiantuntija Mäkelä.
– Minulle ei oltu kerrottu migreenin itsehoidosta koskaan. Minua viehätti ajatus lääkkeettömästä
hoidosta, jolla on takuukin, kertoi klinikan asiakas.
Helpot, toimivat ja turvalliset itsehoidot auttavat jaksamaan niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Itse löydät
itsellesi parhaiten sopivan hoidon.

Kylmähoidot
Kylmähoidot jaetaan kahteen kastiin, vesimuodossa olevat ja kylmägeelipakkaus hoidot.
Vesimuodossa oleviin kylmähoitoihin kuuluu; kylmä suihku, kylpy, avantouinti ja kaikki mitä kylmässä
vedessä voikaan tehdä. Kylmägeelipakkaus hoidot; rentouttaa lihakset, pidä geelipussi otsalla, kohdista
kylmä haluttuun kohtaan.
Kylmähoidot ovat luonnonmukaisia, turvallisia ja helppoa kuin mikä. Moni kokee kylmähoidon
rentouttavana, miellyttävänä tunteena. Hoito on paikkaan ja välineisiin sidottu. Silloin kun hoitoa tarvitsee,
eikä olekaan suihkua tai geelipussia mukana, voi improvisoida kuten yksi asiakas teki. Asiakas matkustelee
paljon lämpimissä maissa ja ei ollut mahdollisuutta kohtauksen tullessa hypätä kylmään suihkuun. Hän osti
kylmän juoman, jäillä, ja paineli kevyesti lasilla otsaansa. Kylmä hoitoja voi ottaa monella tapaa.
-Kylmähoito on kustannustehokasta, halpaa. Talvella voi jopa lumella valella otsaansa hätä tapauksessa, jos
lunta nyt on saatavilla, naurahtaa Mäkelä.
Autossa on hyvä olla valmiina jo pikakylmä pussi. Pussin sisällön, kun rikkoo, niin se kylmenee välittömästi.
Nämä tuotteet eivät paina, ei vie tilaa eikä maksa paljoa. Reissuun mukaan siinä missä bikinitkin.
Kylmähoito on myös hyvä flunssan karkottaja ja auttaa urheilijoita lihasten palautumisessa.

Hengitystekniikka
Kivunhallintaan voidaan käyttää oikeaoppista hengitystekniikkaa. Pelkällä taktisella hengitystekniikalla
voidaan lievittää mm. synnytyskipuja. Hengitystekniikat ovat hyvin käytettyjä myös sotilailla. Taktinen
hengitys on helppo oppia ja tehokas. Tämä tekniikka ei ole sidoksissa paikkaan tai välineisiin. Tätä voi
harjoittaa missä vain.
– Käytän itsekin hengitystekniikkaa joka päivä. Tämä harjoitus on helppo yhdistää, vaikka lenkkeilyyn.
Oikealla hengitystekniikalla urheilusuorituskin helpottuu. Tekniikka rauhoittaa kehoa ja mieltä,
kertoo Mäkelä.
Oikeanlainen tekniikka auttaa keskittymään, lieventää stressiä ja auttaa nukahtamaan paremmin. Ja mikä
parasta, tämä on todella halpa, ihan ilmainen.

Mielikuvaharjoitus
Tehokas manuaalinen itsehoitomenetelmä on mielikuvaharjoitus. Klinikalla opastetaan asiakkaita
mielikuvaharjoituksiin. Asiakkaiden onnistumiset näyttävät kuinka tehokkaasta tekniikasta on kyse.
Tähänkin pätee helpot ohjeet, ei apuvälineitä.
– Keep it simple, Stupid, on ajatusmallimme. Pidetään kaikki yksinkertaisena, naurahtaa Mäkelä.
Monet lihaksiin kohdistuvat hoidot tahtovat jännittää osaa vartaloa hoidon aikana. Manuaalinen hoito ei
jännitä mitään vaan päinvastoin rentouttaa kehoa kokonaisvaltaisesti.

Mielikuva- ja hengitysharjoitukset linkittyvät osittain yhteen. Näistä on apua psyykeen treenaamiseen,
haastaviin tilanteisiin valmistautuessa. Monelle näistä harjoitteista on apua esim. koulussa esiintymis- ja
koejännitykseen. Lapsille joille keskittyminen on vaikeaa, apu voi löytyä näistä harjoitteista. Nykyaikana
ärsykkeitä on paljon ja mieli harhailee. Mielikuva- ja hengitysharjoitteita käyttämällä keskitytään paremmin
ja tutkiskellaan omaa mieltä. Tästä on apua myös kivun hallintaan ja kivun kohtaamiseen. Estetään kipua
saamasta henkistä yliotetta. Sinä hallitset kipua eikä päinvastoin.

Rentoutuminen
Ei ole yhtä oikeaa tapaa joka sopii kaikille. Moni rentoutuu jonkun mukavan askareen parissa, toinen
rentoutuu makuuvilleen pimeässä. Kivut voivat rajoittaa rentouttavan asian tekemistä, joten silloin
rentoudutaan, kuten itse sen parhaimmaksi näkee. Rentoutumista voi olla, vaikka kylmän suihkun
ottaminen, hiljaisuudesta nauttiminen. On hyvä opetalla nollaamaan päivä. Pieni tuokio omien ajatusten
kanssa. Oppia tuntemaan oma kehonsa ja mitä se sinulle viestittää.
– Miettiminen on hirveän tärkeää. Se on helppo toteuttaa, vaikka lenkillä, selventää Mäkelä.

Opastus itsehoitoihin takkuaa joka maailman kolkassa. Onneksi on paikkoja, joista saat tietoa ja opastusta
ja siellä paneudutaan itse asiaan eikä asian viereen.

Kuuntele kehoasi ja mieltäsi.