Uni ei taaskaan tullut riittävän ajoissa viime yönä tai se tuli myöhään. Kun luulit päässeesi maittaville unienmaille heräsitkin kesken kaiken ja hermosi alkoivat kiristymään. Aamulla pitäisi olla skarppina ja töissä on paljon tekemistä. Pakko saada unta! Loppuyökin menee levottomasti pyöriessä ja herätyksen soidessa haluaisit paiskata kännykkäsi ja ehkä jotain muutakin päin seinään. Olet kuoleman väsynyt ja raahaudut keittiöön keittämään kahvia. Lopulta ryystäät kahvia mutta sekään ei tunnu enää auttavan. Kiiruhdat töihin ja olosi on kuin zombiella joka vaeltaa synkeän näköisenä hitaasti mutta hyvin epävarmasti. Ajatukset eivät oikein pysy kasassa ja tuntuu ettet saa oikein mitään aikaisksi. Kuulostaako tutulta? Jep, arvasit oikein on tullut itsekin oltua tuossa tilanteessa.

Uneton hemmo

Kahdeksan vuotta sitten kärsin itse vakavista unihäiriöistä. Kaukaisilta tuntuivat tuolloin ne aktiiviurheilijan rytmit. Tuolloin menin 21.30 sänkyyn ja kymmeneen mennessä oli yleensä höyhensaaret ottanut kehosta vallan. Aamulla sitten 05.00 ylös reippaana ja aamulenkille ja olo oli vietävän hyvä. Joo, eipä ollut tuosta ihanuudesta tietoakaan. Ennen puolta yötä oli ihan turha edes yrittääkään nukkumista. Kun lopulta kaaduin sänkyyn ei uni vain ottanut tullakseen ja ajatukset huuhailivat ties missä maisemissa. Kun se uni lopulta tuli silmään, oli se kaikkea muuta kuin levollista ja syvää. Painajaiset ja muut örveltäjät unissa suhauttivat vähäisetkin positiiviset vaikutukset kankkulan pohjattomaan kaivoon. Aamulla oli aivan kauhea olo ja ihmettelin välillä ihan ääneen, että miten hemmetissä jaksan painaa kunnialla 08:sta ilta yhdeksään? Vatsa renaili valvomisesta ja oli vaikea kuunnella kipuilevien ihmisten juttuja. Fysiikka ja henkinen jaksaminen olivat todella kovilla. Tuota unettomuushelvettiä kesti parisen vuotta, kunnes pääsin tilanteen herraksi.

Pari vuotta tästä iski unettomuus uudestaan. Tuolla kertaa unettomuuden ja samalla stressihelvetin aiheuttaja oli helppo poistaa. Ongelman aiheuttaja oli minulle epäsopiva yhtiökumppani. Mitä tein? Siitä enemmän seuraavassa.

Ah! Uinu, uinu karhusein!

Lopulta siis pääsin tilanteen herraksi mutta kyllä se aika “kreivin aikaan”  tapahtui. Uskon, että vuosikin lisää moisessa hullunmyllyssä ja minut olisi vähintään saanut kiikuttaa teho-osastolle tai vielä pahempaa. Mitä kaikkea siis tein muuttaakseni tilanteen? Myin osuuteni ko. firmasta ja lähdin kiitämään omille teilleni. Totesin itselleni, että rakastan itseäni sen verran paljon ja arvostan omaa hyvinvointiani ettei yhden firman takia kannata elämäänsä pilata. Sekuntiakaan en ole katunut päätöstä. Muutin vuorkausia rytmiäni hieman ja palasin vanhaan hyväksi havaittuun formulaan jota olin vuosikausia noudattanut ennen kuin hullunmylly alkoi. Lisäsin myös minulle sopivaa liikuntaa aamupainotteisesti ja tehostin venyttelyä. Lisäsin myös kylmäterapiaan käyttämääni aikaa progressiivisesti. Tämä on ehdottomasti ollut yksi elämäni parhaimpia päätöksiä terveyden saralla ja hyödyt moninaiset. Ripauksella uusi “mausteita” palasin siis vanhaan tuttuun formulaan jota olen käyttänyt teinivuosista saakka. Ulkoilua venyttelyä, hengitysharjoituksiin ja kylmäterapiaan hieman enemmän aikaa sekä päivärytmi hieman uusiksi. Siinä se.

Mutta kun

Kuulostaako pahalta? Moni ajattelee nyt, että kyllä minä jos olisi aikaa enemmän. Kaikkeen siihen mitä tuossa edellä luettelin ei kulu päivässä yhteensä kuin 60 – 75 minuuttia ja kaikki ei suinkaan ole siis yhdessä putkessa. Mutta kun, mutta kun….ei ehdi, on lapset, on harrastukset, on sitä, tätä ja tuotakin! Usko pois, tuotakin kipuilua on tullut jonkin verran koettua. Tässä kohtaa ongelman ratkaisu piilee yksinkertaisesti suunnitelmassa. Ihan samoin kuin ura ja taloudellinen hyvinvointi vaatii suunnitelmaa ja päättäisyyttä, on asianlaita terveyden vaalimisen kanssa. Kun päätät, että asia on sinulle tärkeä, rakastat itseäsi, haluat voida hyvin, pystyt myös siihen. Sinun on kuitenkin tärkeää laittaa tavoitteet paperille ja deadline, muuten asia jää pelkäksi haaveeksi ja huomaat ettet ole tehnyt edes kokonaisen vuoden aikana mitään asian eteen.

Seuraavassa postauksessa kerron miten ulkoisten stressitekijöiden kanssa on hyvä toimia, jotta ne eivät pääse pilaamaan sinun terveyttäsi ja elämääsi.