Stressitaso alkaa olla koholla, “pinna kiristyy”, et saa asioita aikaiseksi niin kuin ehkä haluaisit, koet kiertäväsi ovaalia rataa pääsemättä. Olet huolestunut. Kuulostaako tutulta? Nämä ovat luonnollisia reaktioita kriisin keskellä. Tein sinulle neljän kohdan listan, josta toivon mukaan saat eväitä, että jaksat porskutta paremmin näinä hulluina aikoina.

Ajatusten nollaaminen

Ajatusten nollaaminen päivittäin on ylipäätänsä tärkeä ja hyvä keino huolehtia omasta henkisestä hyvinvoinnista ja tämä tietenkin heijastauu myös fyysiseen oloon. Jos et ole harrastanut moista juttua aiemmin. Tässä ohje miten teet ajatausten nollauksen. Löysää kiristävät vaatteet ja asettaudu joko mukavaan istuma-asentoon tai selinmakuulle. Aseta hälytys joko kännykkään tai herätyskelloon soimaan viiden minuutin kuluttua. Aseta kännykkä lentokonetilaan, jotta saaat olla rauhassa. Laita silmät kiinni, hengitä kymmenen kertaa sisään ja ulos rauhallisesti. Nyt pyri pysäyttämään kaikki mieleen tulevat ajatukset sanomalla itsemielissäsi stop! joka kerta, kun jokin ajatus pyrkii tulemaan mieleen. Hengitä koko ajan rauhallisesti. Jatka harjoitusta kunnes hälytysääni piippaa ajan umpeutumisen merkiksi. Ota vielä yksi syvähengitys ja jatka normaali päivää.

Mielikuvaharjoittelu eli visualisointi

Asettaudu mukavaan asentoon, sulje silmäsi ja hengitä kymmenen kertaa sisään ja ulos hyvin rauhallisesti. Ryhdy nyt ajattelemaan itsesi saavuttamassa jonkin himoitsemasi merkittävän tavoitteen tai miellyttävän asian. Pyri näkemään itsesi tuossa upeassa tilanteessa mahdollisimman tarkasti. Kuvittele millaiset vaatteet sinulla on päällä, onko läsnä kenties muita ihmisiä, millainen fiilis sinulla on tilanteessa. Zoomaa mielissäsi itsesi katselemassa tilannetta lähempää ja sitten hieman kauempaa ja taas lähempää. Kun olet käynyt läpi tilanteen itseäsi tyydyttävällä tavalla, laske mielissäsi hitaasti kymmenestä yhteen. Yhden jälkeen voit avata silmäsi. Ole vielä hetki paikallaan ja huomioi millainen olo sinulla on.

Ulkoile luonnossa

Jos olet terve ja sinulla ei ole estettä päästä ulos ja luontoon, pue ulkoiluvaatteet päälle ja kirmaa luontoon. Kuuntele lintujen laulua, tarkastelle puita, eläimiä, jos niitä on näkyvissä, fiilistele ja nauti.

Lukeminen kannattaa

Lukeminen kannattaa aina sanoi Jörn Donner. Vannoutuneena “ukutuokkana” allekirjoitan tuon lauseen täysin. Lue päivittäin ainakin tunnin verran tietokirjoja ja kiinnostavia elämänkertoja. Niistä saa hyödyllistä tietoa ja inspiraatiota. Hyvät tietokirjat kannattaa lukea useaan otteeseen ja toisella ja kolmannella lukukerralla tehdä merkintöjä ruutuvihkoon. Miksi ruutuvihkoon? Ohjelmoit aivojasi aktivoitumaan positiivisella tavalla kohti juuri oppimaasi ja säästä myös silmiäsi, kun et ole niin paljon tietokoneen tai kännykän ruudun äärellä.

Mitä ajatuksia tämä artikkeli sinussa herätti? Heitä kommenttia. Tsemppiä!

0 0 vote
Article Rating
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x