Narkkareita on todellisuudessa valtava määrä väestöstä. Mitä hittoa se Jyrki nyt höpäjää? Kyllä huumausaineiden käyttäjiä on määrällisesti verrattain vähän koko väestöön verrattuna mutta valitettavasti tämä ei kerro koko totuutta. Runsas mobiililaitteiden ja tietokoneen käyttö aiheuttaa Dopamiinin erittymisen kiihtymisen. Dopamiini on keskushermoston välittäjäaineena toimiva hormoni, joka vaikuttaa lähnnä dopamiinireseptoreihin. Dopamiinn tuotanto tapahtuu Hypotalamuksen tyvitumakkeissa. Dopamiini säätelee ihmisen sisäistä kelloa, liikkeitä ja aiheuttaa mielihyvän kokemuksia ja on osallisena tunteiden säätelyyn. Ihmisillä, jotka sairastavat Dystoniaa, ei välity riittävästi Dopamiinia ja se aiheuttaa lihasten kouristelua, nykimistä ja muita pakkoliikkeitä. Heroiini, Kokaiini ja Amfetamiini aiheuttavat mielialan kohoamista Dopamiinin välityksellä.

Tunnistatko itsesi?

Kurkotatko heti herättyäsi älypuhelimesi kätöseen ja alat pläräilemään sosiaalista mediaa, sähköposteja ja uutissivustoja? Aikasi kännykkää tuijotettuasi maltat nousta ylös ja hoidat aamutoimet, saatat hampaita harjatessasi vilkuilla miltä Facebookin uutisvirta näyttää. Hotaiset aamiaisen ja onhan siinä kätevää lueskella päivän uutisia. Tosi tehokasta! Jos riennät töihin bussilla, junalla tai metrolla, siinä on hyvää aikaa katsella lisää mitä somen ihmeellinen maailma tarjoaa, onko tullut uusia uutisia, onhan niitä! Hyvä kun katsoin! Työsähköpostejakin ehtii hyvin käydä läpi matkalla töihin. Vitsi mikä tehopakkaus! Töissä katsot aina sähköposteja, kun ruudulle pompahtaa kirjekuoren kuva ja täytyyhän somessa olla, joten käyt “ihan nopeasti vaan” selailemassa Facebookin uutisvirtaa, Instagramin ihanista kuvista saa hyvää mieltä ja inspiraatiota, Twiterin puolella on päivän polttavia keskusteluja. Koska olet moderni nainen/mies käytät ruokatunnilla ahkerasti kännykkää ettei vaan mitään menisi ohitse. Olet ajan hermolla! Loppupäivä menee samankaltaisesti kuin aamupäivä, katsot sähköpostilaatikkoa joka 5 – 15 minuutin välein. Jokuhan on saattanut lähettää minulle viestin! Hei, “Hullujen päivien” uutiskirje on saapunut”!

Paluumatka kotiin taittuu mukavasti uutisia ja somea selaillessa. Kotona tempaiset valmisruokapakkauksen mikroon ja avot parissa minuutissa pöperö onkin valmista. Totta kai selailet siinä kännykältä tai läppäriltä sähköposteja ja aina välillä Facebookia, se Linkedin profiilikin pitäisi päivittää. Vitsi kun on niin kiire! Kauhea stressi! Päätä kivistää, silmät ovat jotenkin utuiset….”onkohan tämä sitä flunssaa”? Lopulta luovutat ja alat katsoa suosikkisarjaasi Netflixistä. Ihanaa rentoutua! Unohdut usemmaksi tunniksi Netflixin äärelle ja kömmit nukkumaan puolen yön aikoihin. “Vitsi mihin tämä ilta meni, ei pitäisi katsoa niin paljoa sarjoja”! Ennen kuin nukahdat vilkaiset vielä Facebookia viimeisen kerran ja teen jonkun kivan postauksen. Painat pään tyynyyn mutta väsymyksestä huolimatta mielesi on levoton ja et oikein saa unen päästä kiinni. Näet ihan hulluja unia ja aamulla heräät “zombiena” kännykän hälytysääneen. Painat torkun päälle, kun kännykkä oli kätevästi tyynyn alla. Toistat saman kuvion mitä edellisenä päivänä ja sitä edellisenä. Päivät, viikot ja kuukaudet soljuvat jotenkin kiireisessä stressiusvassa läpi. Onneksi olkoon! Olet digitaalisen vallankumousajan narkkari! Loputon ruudun töllääminen ja kaikkien “tärkeiden” applikaatioiden, somekanavien ja uutisvirran suurkulutus on saanut aikaan saman kuin Heroiini, Kokaiini ja Amfetamiini käyttäjilleen, eli Dopamiini arvot ovat kaakossa. Jos kesken tärkeän someselailun kännykkäsi kehtaa uuvahtaa patterin tyhjentyessä koet karseaa epätoivoa ja suuttumusta. Tunnistatko itsesi? Kyllä vain, kaltaisiasi on miljoonia Suomessakin.

Mikä eteen?

  • Tee vuosi ja viisivuotissuunnitelma mitä urasi, taloutesi ja yksityiselämäsi suhteen haluat saavuttaa. Laadi selvät deadlinet. Kirjaa konkreettiset asiat tyyliin, “Aion ansaita xxx € kuukaudessa kesäkuuhun 2019 mennessä”
  • Tee to-do-lista aina edellisenä iltana seuraavalle päivälle. Kirjaa vain tehtävät, jotka oikeasti vievät sinua kohti tärkeitä tavoitteita
  • Herää 2-3 h:a ennen kotoa lähtöä, jotta voit tehdä mieluisesi fyysisen harjoituksen 20-60 minuuttia herättyäsi
  • Lue vähintään tunti jotakin inspiroivaa kirjaa (old school kirja!)
  • Kirjoita ruutuvihkoon kymmenen tavoitetta deadlinien kera vilkuilematta mitään aiempia muistiinpanoja
  • Nauti terveellinen aamiainen, jos sellaista harrastat
  • Mene töihin ja laita kännykästä tulemaan joku hyvä audioluento tai tietokirja. Suosittelen Brian Tracyä ja Jeff Walkeria lämpimästi
  • Kun pääset töihin. Kuulokkeet pois, kännykkä äänettömälle ja pois näkyvistä. Ota to-do-lista eteesi. Käy se läpi ja säädä eggtimer.com:sta hälytysääni 30-45 minuuttiin ja ryhdy tekemään kaikkein tärkeintä tehtävää
  • Eggtimerin piipattua, pidä 2-5 minuutin tauko, jolloin kävelet hieman, teet Blue Bear Minibreakin, käyt wc:ssä ja/tai juot vettä
  • Jatkat työskentelyä ja mikäli se tärkein tehtävä on aikaa vievä, keskityt siihen, jätät muut tuonnemmaksi, muille tai tekemättä. Viet tehtävän loppuun
  • Katsot emailit aikaisintaan klo 11.00 ja käytät siihen max 30 minuuttia, säädät tämänkin eggtimer.com:sta. Seuraavan kerran vilkaiset emailit klo 16.00 ja käytätä taas max 30 minuuttia touhuun
  • Syöt lounaan ja juttelet kollegoittesi kanssa tai katselet ikkunasta maisemia, jos on niitä ikkunoita. Et kuikuile somea, uutisvirtaa tai emaileja
  • Töistä lähdettyäsi pistät taas opettavaisen audion päälle ja keskityt muuten maisemian ihailuun ja hengittämiseen
  • Illalla ruoan ja kenties virkistävän kävelytuokion päätteeksi saat käyttää somea 15 minuuttia. Emailit jätät seuraavan aamupäivään klo 11.00
  • 1-2 ennen nukkumaan menoa luet hyvää tietokirjaa, joka opettaa sinulle yhden tärkeän taidon joka on sinulle työssä menestymisen kannalta tärkeää
  • Teet to-do listan seuraavalle päivälle valmiiksi ja menet levollisin mielin nukkumaan

Näin teen mm. itse ja se toimii. Käytän somekanaviin korkeintaan 30 minuuttia yhteensä per päivä. Systeemi toimii, saan asioita aikaan, olen onnellinen, tehokas ja perhekin kiittää.