2020 alkuvuoden olemme kaikki saaneet tuta millaista elämä on koronviruskriisin keskellä. Kovin kauaa ei tarvinnut aikaa kulua, kun meneillään olevan kriisin henkiset ongelmat alkoivat pistää esille. Tästä aiheesta on ehditty jo puhua useamman lääkärin kanssa. Hyvinkin kiireellistä hoitoa vaativia ongelmia jätetään nyt isolla voluumilla hoitamatta ja paljon lykätään hoitoja tuonnemmaksi, kun pelko on iskenyt pahasti puseroon. Valitettavasti muut ongelmat eivät poistu vaikka koronakriisi jyllää, aivan kuten muut ongelmat eivät poistu vaikka olisimme sodan keskellä. Ei tarvitse olla kummoinen ennustajaukko voidakseen todeta, että tiettyjen kiireellistä hoitoa vaativien hoitotoimenpiteiden väliin jättäminen ja lykkääminen helposti koituu kohtalokkaaksi turmioksi. Tästä koituu kuolintilastoihin todennäköisesti hyvinkin selvä nousu. Luvassa on valtava suma pitkittyneitä ja pahentuneita terveysongelmia, jotka eivät ole suoraan hengenvaarallisia mutta haittaavat niistä kärsivien elämää hyvinkin huomattavasti. Moinen lysti myös maksaa yhteiskunnalle ja kärsijöille itselleen hyvinkin paljon.

Syöksy

Kuin alleviivauksena kuinka pelko on jo ehtinyt sekoittamaan joidenkin mielen, sain ihka elävän todistuksen käyttäessäni tytärtämme läheisellä leikkipaikalla. Erikoinen tapahtumaketju lähti liikkeelle, kun olimme alueen läpi kulkevasta hiekkatiestä noin 25 metrin päässä, emmekä missään aikeissa liikkua tielle päin. Jossaakin vaiheessa tietä pitkin käveli pientä koiraa ulkoiluttava n.50-vuotias nainen. Kun nainen huomasi minut ja tyttäreni, hän säpsähti silmin nähden aivan kuin olisi saanut isohkon sähköiskun, naisen silmät räpsähtivät suuriksi kuin lautaset ja kasvoille tuli hirmuinen säikähtänyt ilme. Näky oli ivan kuin hän olisi nähnyt haamun tai viikatemiehen. Viikatemiehen sijaan aukion toisella puolella oli käsipuolessa 2,7 vuotiasta tytärtään pitävä isä. Pari sekuntia meitä kauhusta kankeana tuijotettuaan, nainen pinkaisia hillittömään spurttiin kukkapenkkien läpi ja nurmikon kautta meistä mahdollisimman kauas. Sanottakoon, että vaikka hän olisi jatkanut kulkuaan hiekkatietä pitkin, olisi etäisyys meihin säilynyt ainakin 10 metrissä. Seurasin naisen menoa tämän retuuttaessa paniikin vallassa koiraansa. Viheriön yläpäähän päästyään seurasi uusi manööveri, kun läheisellä tiellä ajeli mies polkupyörällä. Mies ajoi toisella puolella tietä, ja siinä vaiheessa, kun hyvin pikaisesti nainen koiransa kanssa olisi “kohdannut” pyöräiljän, olisi heillä ollut välimatkaa toisiinsa noin 10 metriä. Kun nainen huomasi pyöräilijän, seurasi uusi hollywood action leffamainen syöksy, joka vei naisen koiransa kanssa lähistöllä olevan roskakatoksen taakse lymyilemään. Sinne vaimo jäi hämmentyneen oloisen koiransa kanssa lymyämään pidemmäksi toviksi.

Hetken verran näytelmä huvitti minua mutta se oli erinomainen kadun tason esimerkki, mitä tämä koronakriisi on tehnyt ties kuinka monen ihmisen psyykkeelle ja mielenterveydelle.

Paniikki pahentaa oloa

Paniikki ei ole koskaan hyvästä. Aivot erittävät stressihormoneja, keho ei voi fyysisestikään hyvin, syke voi käydä hyvinkin korkealla ja verenpaine kohoaa. Seuraavassa keinoja välttää paniikki ja sen sijaan vaalia hyvää oloa.

Paniikin välttämislista

  1. Vältä ylentöntä sosiaalisen median ja uutiskanavien selailua. Normaalistikin sosiaalista mediaa ja uutiskanavia ei ole hyödyllistä seurata lukuisia kertoja päivässä. Sosiaalisen median selailuun en suotittele kenenkään uhraavan enempää kuin 1-2 kertaa päivässä max. 10 minuuttia. Uutisten selailu ja katsominen kannattaa jättää myös kertaan tai pariin päivässä ja siihenkin kannattaa laittaa aikarajoite. Tällä hetkellä jokainen mediakanava pursuaa koronavirukseen liittyviä juttuja, joissa mässäillään erilaisilla skenarioilla. Ei hyvä! Moisten juttujen on vain omiaan ahdistamaan monia, eikä tuo sinulle mitään hyvää.
  2. Pyri hallitsemaan ajatuksiasi mahdollisimman hyvin. Sen sijaan, että antaisit mielesi vaeltaa kriisissä ja kaikessa siihen liittyvässä, ajattele positiivisia asioita, kuten omia henkilökohaisia tavoitteitasi, itsesi kehittämistä, mieltä viihdyttäviä asioita.
  3. Lue inspiroivia elämänkertoja ja tietokirjoja. Itselläni on tietyt suosikkikirjat, jotka luen 2-4 vuodessa uudelleen. Listaan tämän artikkelin loppuun kirjoja, joita suosittelen sinulle kylmän viileästi. Ne ovat todella huippuja ja inspiroivia!
  4. Lähde luontoon, jos olet terveenä. Luonnolla on stressiä ja verenpainetta laskeva vaikutus. Luonnossa mieli ja sielu saa sellaista elexiriä mitä se ei saa mistään muualta.
  5. Katso komediaa ja muuta sinulle mieluista viihdettä suoratoistopalveluista. Rajoita kuitenkin katselu kahteen tuntiin päivässä.
  6. Pidä yhteyttä ystäviin, perheen jäseniin ja sukulaisiin. Keskustelkaa jostain ihan muustakin kuin koronaviruksesta ja siihen liittyvästä.
  7. Kirjoita ajatuksiasi ylös päiväkirjaan, jos innostut, tee vaikka e-kirja tai äänikirja.
  8. Tee lyhyitä 10 – 60 sekunnin mittaisia hengitysharjoituksia pitkin päivää ja etenkin aina, jos huomaat ajatuksiisi hiipivän ikäviä asioita ja/jokin ahdistaa tai pelottaa. Katso miten teet ns. taktisen hengityksen. KATSO TAKTINEN HENGITYSVIDEO KLIKKAAMALLA TÄTÄ TEKSTIÄ
  9. Harrasta kylmiä suihkuja. Kylmät suihkut piristävät ja antavat voimakkaan hyvän olon tunteen, etenkin kun harrastat niitä päivittäin. Jos olet vasta-alkaja, aloita 10-30 sekunnin kylmistä suihkuista per kerta. Lisää viikottain vedessä oloaikaa 30 sekunnilla.
  10. Visualisoi itsesi mieluisaan tilanteeseen. Tämä voi olla joko jo aiemmin tapahtunut erittäin positiivinen tilanne tai tilanne jossa toivoisit olevasi tai saavutus, jonka haluat saavuttaa.
  11. Kuuntele mielialaa kohottavaa musiikkia. Kun yhdistät taktisen hengitystreenin, visualisoinnin ja musiikin, on tuloksena huikea hyvän olon tunne ja huikeasti kohonnut mieliala. Esimerkki. Kun aikanaan olin kilpaiurheilija, vähintään joka toinen halusi treeneissä kuunnella AC/DC:n Thunder Struck biisiä. 

 

0 0 vote
Article Rating
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x