Asiantuntijat arvioivat, että jokaisena päivänä saamme 60 000 – 80 000 ajatusta. Per tunti saamme siis 2 500 – 3 300 ajatusta! Luvut ovat huikeita. Koska ajatusten volyymi on tavattoman suuri, on pelkästään sen vuoksi hyvin tärkeää pyrkiä hallitsemaan omia ajatuksia. Kuka pystyy parhaalla mahdollisella tavalla hallitsemaan ajatuksiaan, omaa valtavat voimavarat. Ajatuksilla on myös hyvin usein tapana muuttua todellisuudeksi. Tämä tahtoo sanoa sitä, että positiiviset ajatukset ajavat meitä kohti positiivisia asioita ja negatiiviset puolestaan sinne synkälle puolelle.

Mielikuvaharjoittelu

Tutustuin mielikuvaharjoitteluun ollessani yhdeksännellä luokalla yläasteella. Tie mielikuvaharjoittelun fantastiseen maailmaan kulki rentoutumisharjoitusten kautta. Ensimmäisien vuosien aikana käytin mielikuvaharjoittelua lähinnä parantaakseni urheilusuorituksia. Harjoituksissa kävin etenkin vaativat suoritteet ennakkoon läpi vaihe vaiheelta ja sen jälkeen lähdin suorittamaan homman käytännössä. Kun jossakin vaiheessa kokeilin harjoitusoloissa miten suoritus sujuisi ilman mielikuvaharjoittelua, oli se hyvin konkreettinen todiste mielen voimasta. Tekniikka ei pysynyt kasassa niin hyvin kuin olisi pitänyt, fokus ei ollut 100 prosenttisesti suorituksessa ja voimavarat tuntuivat olevan huomattavasti alhaisemmalla tasolla verrattuna suorituksiin, joissa käytin mielikuvaharjoittelua apuna.

Kilpasuorituksissa en olisi voinut kuvittellakaan meneväni lavalle ellen olisi käynyt huolella läpi kunkin noston jokaista vaihetta. Muistan viimeiseksi jääneet SM-kilpailut, joissa kesken kilpailun eräs ystäväni tuli juttelemaan huoltajalleni ja minulle. Tuo ystävä kertoi etten vastannut mitään, olin täysin omissa ajatuksissani ja katsoin jonnekin kaukaisuuteen. Keskustelimme asiasta kilpailujen jälkeen, ystäväni kysyi muistanko hänen käyneen juttelemassa kilpailuissa minun ja Jannen (huoltajanani) kanssa. Aloin nauramaan ja sanoin, “voi, kun olen kilpailuissa suljen koko muun maailman ulkopuolelle. En kuule, enkä näe mitään muuta kuin suoritusten kannalta ehdottoman tärkeät asiat.”

Kuka tahansa oppii samanlaisen keskittymisen, kun harjoittelee päivittäin.

Mielikuvaharjoittelun hyötykäyttö 

Kuinka sitten mielikuvaharjoittelua voi käyttää hyödyksi ellei ole kilpa- tai huippu-urheilija? Hyvinkin monin tavoin. Voit hyödyntää sitä matkalla kohti hyvää oloa ja terveyttä. Syötät positiivisia ajatuksia ja ajattelet itsesi terveenä ja energisenä.

Työelämässä on kaikilla tilanteita, joissa mielikuvaharjoittelusta on apua. Sinulla on edessä työhaastattelu unelmatyöhön, tärkeä palaveri, liikeneuvottelu tai pressitilaisuus. Voit myös hyvin hyödyntää mielikuvaharjoittelua jonkin haasteellisen työsuoritteen tekemisessä. Kuvittelet itsesi tekemässä vaadittua suoritetta. Ajattelet tehtävän eri vaiheita mahdollisimman tarkasti.

Huippukiipeilijä, Alex Honnold (34), joka on tullut maailman kuuluisaksi huimilla vapaakiipeilysuorituksillaan on kertonut kuinka käy mielissään kullostakin projektia, eli kiipeilykohdetta läpi, jopa vuosia. Ennen kuin hän kiipesi Yosemiten luonnonpuistossa El Capitan kallioseinämän ilman köyttä ja valjaita, hän valmisteli suoritusta lähes vuosikymmenen ajan. Hän kiipesi kyseisen reitin köysin lukuisia kertoja ystäviensä kanssa ja kävi seinämää läpi vuoden jokaisena päivänä sentti sentiltä. Kun hän sitten lopulta kiipesi El Capitanin, hän tunsi kiivettävän reitin jokaisen yksityiskohdan jokaista piirua myöten. Reitin ja suorituksen läpikäyminen omassa mielessä oli aivan varmasti hyvin tärkeää, sillä vapaakiipeilijällä ei ole varaa yhteenkään virheeseen, sillä se koituisi varmaksi kuolemaksi ellei virhe sitten satu muutaman metrin korkeudessa.

Haluaisitko sinä oppia käyttämään mielikuvaharjoittelua hyödyksi elämässäsi? Ota yhteyttä, niin jutellaan asiasta lisää.