Sinulla on migreeni? Se tulee häiritsemään elämääsi hyvin usein? Se rajoittaa elämääsi monin tavoin. Joudut siirtämään/perumaan menoja, et voi harrastaa siinä määrin vapaa-ajalla kuin kenties haluaisit? Sosiaalinen elämäsi on kuivempi kuin rutikuiva valkoviini (surkea vertaus, tiedän)? Voit pahoni ja jatkuvat kohtaukset stressaavat sinua, muuten et välttämättä stressistä kauheasti kärsi? Migreeni jurppii ja kaiken sen pahan olon päälle mitä se aiheuttaa? Mokoma kiusankappale käy myös lompakon päälle? Haluaisit ottaa vähintään koko Nelsonin  (painiote) herhiläisestä, elää täyspainoista ja onnellista elämää ilman jatkuvia kohtauksia ja jos oikein “roskat lentävät tuulettimeen”, sinulla olisi työkaluja itselläsi miten toimia pahimman varalta, siis muuta kuin toivoa ja heittää joku pilleri poskeen rukouksen tai kirouksen kera? Tunnistatko kenties itsesi? Oletko valmis ottamaan haasteen vastaan? Se vaatii nimittäin sinulta fyysistä, ajallista ja henkistä panostusta. Jos et kaihda haasteita, olet kyllästynyt nykytilaan, voi Migreeni Selviytyjän (Migraine Survivor) elämäntapa olla juuri sinulle sopiva vaihtoehto. Seuraavassa tiiviisti mitä tuo Migreeni Selviytyjän elämäntapa on.

Nollapiste

Olet päättänyt, että nyt saa riittää jatkuvat migreenit, paha olo, rajoitteinen elämä, lääketokkura ja sen moninaiset sivuvaikutukset. Päätät ryhtyä Migreeni Selviytyjäksi. Ensimmäiseksi tilanne kartoitus. Mikä on nykytilanne. Toteat, että …. huono! Katsotaan seuraavaksi aikatauluasi. Onko aamusi ja iltasi millaisia? Sinulla tulisi olla ensimmäisen kuukauden aikana aamuin illoin käytössäsi 20 – 30 minuuttia aikaa itsehoitoon. Siis heti herättyäsi ja juuri ennen nukkumaan menoa. Jos ei ole, niin sitten täytyy hieman rustata aikataulua. Entä tuo muu aika päivästä? Teet alkuvaiheessa kuukaudesta kahteen kuukautta 2-3 kertaa viikossa manuaalista itsehoitoa, käytät siihen 4-16 minuuttia per kerta. Voit myös jakaa tuon kahteen osaan, jolloin teet homma koostuu kahdesta mini itsehoidosta. Ei paha vai mitä?

Töissä

Jos olet työelämässä, joudut hieman rustaamaan työskentelytapojasi. Ei hätää. Touhua ei tehdä ollenkaan työsi kustannuksella. Päinvastoin, parantuneen olon ja mielen lisäksi pomosi kiittää sinua parantuneesta työtehosta (jos on yhtään järkevä pomo!). No mitä tämä nyt meinaa? Sitä, että suunnittelet työtehtävät ennakkoon mahdollisimman hyvin ja jaat päivän 30-60 minuutin työskentely intervalleihin joita seuraa 2-5 minuutin mittainen aktiivinen tauko, jolloin teet hieman taukoliikuntaa (ei hätää edelleenkään. Touhussa ei tule hiki ellet välttämättä halua), lepuutat silmiäsi ja aivosi kiittävät, koska saavat tärkeän tauon. Huom! Aivojen tuottokapasiteetti on rajallinen, joten tuntikausien tattina pöydän ääressä oleminen ei ole tehokasta ja tuottavaa. Siksi myös peruskoulussa oppintunti on 45 minuuttia, koska pidempi olisi sulaa tyhjää työtä.

Uusi Vahva Psyyke

Migreenillä on usein vahva vaikutus psyykeeseen. Yltiöpäisen optimistinen “Elli ja Kallekaan” eivät jaksa välttämättä kauheasti virnuilla, olla hyvän tuulisia ja sosiaalisesti osaaottavia. Synkkiä ajatuksia ja pelkotiloja tahtoo hiipiä mustiin pukeutuneen ninjan tavoin nakertamaan mielialaa, kun fyysinen olo ei ole hyvä. Kovin säännöllisesti tulevat kohtaukset myös vaikuttavat monella psyykkisesti niinä hyvinä/ok hetkinä. Pelko siitä milloin seuraava kohtaus pamahtaa kimppuun vaanii. No mutta. Ei, pilleripurkki ei ole tähän ratkaisu. Henkisen valmentautumisen puolelta löytyy kosolti tehokkaita, helposti omaksuttavia ja käytettäviä keinoja. Todistan itse omassa työssäni kaiken aikaa kuinka migreenin kurimuksessa ollut lopulta vetää henkisesti(kin) migreeniä “pataan” ja saa henkisen yliotteen. Se on upea hetki, jota kukaan migreenikko tuskin unohtaa.

Käytännön Esimerkki

Heli on uratykki nainen. Hän tekee uraa, joka on hänelle tärkeää. Hänellä on myös lapsia. Elämän puitteet sinällään ovat kunnossa. Migreeni vain kiusaa alituiseen ja sen mukanaan tuomat lisävaivat. Hän päättää ryhtyä Migreeni Selviytyjäksi. Tällainen hänen ensimmäisten kahden viikon itsehoitoaikataulunsa on aamujen ja iltojen osalta:

Viikko I

Herätys klo 06.00
Hengitysharjoitus 06.00 – 06.20
Lämmittävä minijumppa 06.20 – 06.25
Avantouinti / kylmäsuihku 06.26 – 06.28

Hengitysharjoitus klo 21.00 – 21.20
Lämmittävä minijumppa 21.20 – 21.25
Avantouinti / kylmäsuihku 21.26 – 21.28

Viikko II

Herätys klo 06.00
Hengitysharjoitus 06.00 – 06.20
Lämmittävä minijumppa 06.20 – 06.25
Avantouinti / kylmäsuihku 06.26 – 06.30

Hengitysharjoitus klo 21.00 – 21.20
Lämmittävä minijumppa 21.20 – 21.25
Avantouinti / kylmäsuihku 21.26 – 21.30

Näiden välillä sitten tehdään ylhäällä mainitsemaani itsehoitoa ja organisoidaan kenties päivää hieman uuteen uskoon intervallimaisesti. Kokonaisuudessaan touhuun ei mene siis paljoa aikaa. Ei siis ole perusteltavissa aikaperusteilla miksi ei voisi ryhtyä Migreeni Selviytyjäksi. MUTTA! Läpi vuoden tapahtuva kylmähoitojen mukana pito aamuin illoin ja hieman hengitysharjoituksia siihen tueksi, on yksinkertaista mutta vaatii kurinalaisuutta. Kaikista ei ole tähän. Aivan kuten ylipäätänsä terveellisten elämäntapojen noudattamisessa, “otanko porkkanan vai nappaanko munkkipossun” tyylisten valintojen äärelle joutuu meistä jokainen. Yksi kikka on huonoon lopputulokseen johtavien houkutusten äärellä muistella mitä hyvää seuraa, kun uskollisesti jaksaa noudattaa tervettä vaihtoehtoa. Eikä Migreeni Selviytyjän elämäntapa suinkaan tarkoita etteikö voisi esimerkiksi välillä herkutella tai “hullutella”, kunhan kokonaisuus pysyy kasassa. Loppujen lopuksi valinta on aina meidän itsekunkin.