Stressi, tuo näkymätön pirulainen, joka niin monia kiusaa. Tämän kertaisessa artikkelissa asiaa stressistä, sen syistä ja siitä kuinka ehkäistä negatiivista stressiä ja siedättää itsensä vaikeuksia vastaan?

Mielellä on valtava vaikutus meidän elämässä. Mielen jättikokoisesta roolista kertoo jotain vuonna 1970  lääkäri T. H. Holmes:n julkaisema raportti jonka mukaan jopa 80 prosenttia ihmisten kärsimistä sairauksista on stressistä johtuvia. Tri. Dale Petersonin avaa asiaa erinomaisella tavalla. Oman elämäni kokemuksiin nojautuen on helppo yhtyä Holmes:n ja monien muiden hänen jälkeensä asiaa tutkineiden tutkimustuloksiin. Lapsuus ja nuoruusvuosien rankat kokemukset pulpahtivat esiin mm. vatsavaivoina. Niiden vuoksi juoksin takavuosina lääkäreiden vastaanotoilla tuon tuosta saaden lukemattomia eri lääkereseptejä, jotka vain pahensivat oloa. Erään lääkärikäynnin jälkeen revin tuoreen lääkereseptin ja aloin ottamaan hoitovastuun omiin käsiini. Analysoin tilannetta ja palasin omassa historiassani taaksepäin. Noukin sieltä tekijöitä mitkä olivat selvästi olleet positiivisia ja korvasin niillä joitakin silloisia toimintatapoja. Aloin herätä jälleen riittävän ajoissa käydäkseni aamulenkillä.  Otin tauolla olleet hengitysharjoitukset ja muut henkisen valmennukset keinot käyttöön joita olin tehnyt jo teinipoikana. Hidastin muutenkin aamuja, sillä tajusin llian kiireen aamulla aiheuttavan pahan olon, joka kantoi läpi koko päivän. Kävellessäni juna-asemalla hidastin vauhtiani etenkin kun joku ryntäsi ohitseni takin tai hameen helmat helmat hulmuten. Huomasin hymyileväni tälle ilmiölle joka kerta. Muutin myös ruokavaliotani hieman. Siiryin miedommin maustettuihin sapuskoihin. Isoin vaikutus kuitenkin oli vauhdin hidastamisella ja oman ajankäytön organisoinnilla järkevämmällä tavalla.

Suunnitelulla hyvää oloa

Koska olen harvinaisen luupäinen tyyppi, eräs heikko kohta sälyi vuosikausia riippakivenä aiheuttaen ajoittain isojakin ongelmia. Suunnitelu ja etenkin suunnittelun puute. Heitän tähän väliin esimerkin. Miksi saksalaiset putkiremonttifirmat saavat tehtyä putkiremontin viikossa, kun suomalaiset firmat äheltävät useita kuukausia vastaavan urakan kimpussa? No, saksalaiset suunnittelevat urakan tarkkaan ja kaikilla on selvää mitä pitää tehdä ja missä vaiheessa. Myös hommassa tarvittavat tykötarpeet on hommattu saataville niin ettei tavarantoimitusten vuoksi tule viivästyksiä.

Sama toimintapa on erittäin tehokas myös oman terveyden ja hyvinvoinnin vaalimisessa ja hoitamisessa. Kun suunnittelet päiväsi järkevästi, et yritä tehdä kymmeniä asioita yhden päivän aikana, delegoit ja keskityt sellaisiin tehtäviin, jotka vievät sinua kehityksesä eteenpäin. Suunnitelet työaikatauluusi myös tauot aivan samoin kuin menet lounaalle tai palaveriin. Kirjaa tehtävälista paperille ja kirjoita kynällä. Tämä aktivoi aivosi ja kehosi ihan toisella tavalla kuin jos naputat asiat tietokoneella. Sitäpaitsi, on virkistävää ja järkevää ettet tuijota liikaa tietokoneen ruutua ja räpellä kännykkää niin paljon.

Turhat toiminnat ja asiat pannaan

Kun alat kyselemään itseltäsi toistuvasti, “tietäen mitä nyt mitä tiedän, ryhtyisinkö  tekemään asiaa XY?” ja kun listaat ylös mitä et aloittaisi nykytiedon valossa, kysyt itseltäsi, “tietäen mitä tiedän nyt, kuinka pääsen parasta mahdollista vauhtia eroon riippakivitekijöistä ja muuten turhista asioista? Kun alat tekemään tätä päivittäin, voit myös henkisesti ja fyysisesti paremmin. Huomaat myös haluavasi rajoittaa älypuhelimen, tabletin ja sähköpostin kuikuilua. Et oikeasti tarvitse vaikkapa uutissivustojen, facebookin tai muun sosiaalisen median kanavan kyttäämistä lukuisia kertoja vuorokauden aikana. Mitä menetät jos luet sähköpostit kerran tai kaksi kertaa päivässä? Ete todellakaan mitään. Sähköposteja tai somekanavia ei muuten kannata kuikuilla ennen aamu 11.00. Kun hyppäät moiset humputukset ohitse aamusta, voit paremmin ja käytät aikaa järkevämmin. Ei muutenkaan ole järin viisasta tuhlata somekanaville paljoakaan aikaa, sillä oikea elämä tapahtuu jossain ihan muualla.