Stressin oireet. Stressistä puhutaan paljon nykyisin. Moni sanoo kärsivänsä tai ainakin kärsineensä siitä. Jotkut taas kieltävät ettei heillä ainakaan ole minkäänlaista stressiä. Kiireinen työelämä ja siihen päälle ihmissuhteet, harrastukset, lepo ja itseäänkin pitäisi ehtiä jossain välissä kehittää. Ei ihme, että monella stressi puskee ainakin ajoittain pahasti päälle. Joskus myös vaaditaan suorastaan mahdottomia, pitäisi olla esimerkiksi tavoitettavissa vuorokauden jokaisena tuntina. Sota- tai kriisiajan johtajilta moisia voi edellyttää mutta ei tavallisilta Matti ja Maija Meikäläisiltä. Mistä stressin sitten tunnistaa? Stressin kourissa painiva ei välttämättä itse ainakaan heti tiedosta mistä on kyse. Stressi aiheena on itsellenikin hyvin tuttu, olenhan yrittäjä ja vieläpä Suomessa. Niinpä päätin kirjoittaa aiheesta pikku kirjoituksen. Toivottavasti siitä on sinulle joskus apua.

Stressin tunnusmerkit

Miten sen stressin sitten tunnistaa? No, jos et saa millän unta ja esimerkiksi työasiat tai käsillä oleva muu ongelma pyörii päässä kuin rata-auto konsanaan Le Mansin 24 tunnin ajoissa. Todella yleinen stressin tunnusmerkki on, että heräilet yöllä, pinnalla olevat ongelmat alkavat pyöriä heti päässäsi, sydämesi hakkaa kuin heavy metal rumpali päristimiään. Saatat ehkä tuntea tuskaista hikeä pukkaavan otsalta ja vähän muualtakin, kaikki tuntuu olevan yhtä kaaosta ja tunnet kuinka ahdistus on vallalla oleva mieliala. Tunnelin päätä ei tunnu oikein näkyvän. Tiedät, että pitäisi nukkua mutta miten penteleessä siinä olotilassa voisi kukaan nukkua? Koet epätoivoa ja ajatus kiitää tietenkin tulevan päivän haasteisiin. “Pitää nousta kuudelta ja lähteä töihin. Siellä on paljon tehtävää. Miten minä oikein jaksan, kun en saa edes nukutuksi?” Torkahdat ehkä tuntia ennen kellon soittoa ja kun se kello pirahtaa, olet kuin elävä kuollut, zombie. Stressi! Sitä se on.

Stressin ehkäisy

Entä sitten, kun on huomannut kärsivänsä stressistä? Hedelmällistä on tietysti painua stressin aiheuttajan alkulähteille ja ryhtyä sitä kautta purkamaan tilannetta. Asia ei välttämättä aina ole ihan niin yksiselitteinen, joten sitten on hyvä harjoittaa stressiä helpottavia ja purkavia askareita.

  • Liikunta. Kuntotasoosi nähden sopiva liikunta tekee hyvää ja meidän kehomme tarvitsee liikettä säännöllisesti. Älä kuitenkaan revittele liikaa vaan säilytä maltti.
  • Hengitysharjoitukset aamuin illoin ja nopeat ns. taktiset hengitystuokiot toiminnan tiimellyksessä. Hengitys on meille elinehto, joten tämä ei todellakaan ole mahdotonta toteuttaa.
  • Musiikin kuunteleminen. Kuuntele jotakin hyvää, sinulle mieluista musiikkia.
  • Kirjoita ajatuksiasi ylös. Kirjoittaminen voi olla hyvin terapeuttista. Tyyli on vapaa, joten anna palaa!
  • Leipominen. Kyllä, vaikkapa leipätaikinan vaivaaminen voi käydä hyvin paineen purkamisesta.
  • Ota kylmiä suihkuja aamuin illoin tai aloita avantouinti. Monissa uimahalleissa on myös nykyisin kylmäaltaita. Lillluminen kylmässä vedessä laukaisee ison joukon upeita terveysvaikutuksia mm. Dopamiinin ja Nonadrenaliinin tuotanto kiihtyy. Kylmä myös palauttaa ja auttaa keskittymään. Se myös kasvattaa mukavasti luonnetta, onhan se ääriolosuhde.