Olipa kyse jatkuvien migreenien kellistämisestä, halutun elopainon saavuttamisesta, uudesta upeasta työpaikasta tai jostain muusta pitkäjänteisyyttä ja kovaa työtä vaativasta ponnistuksesta, on se yleensä henkisellä tasolla tahtojen taistelu. Koitoksessa mitataa, kestääkö kantti, onko pitkäjänteisyyttä vai herpaantuuko ote jossain vaiheessa.

Valmistautuminen

Kuten lähes kaikessa, itse koitos on aina helpompi kohdata ja selvitä siitä kunnialla, kun on valmistautunut siihen. Kun on kyse jatkuvien migreenien kellistämisestä ja normaali statuksen saavuttamisesta, on tavoite hyvä tehdä itselle selväksi ja laittaa se paperille ylös. Deadline päivämäärä on hyvä laittaa myös, sillä ilman sitä käy kuin mille tahansa lauseelle, joka menee näin, “Aloitan terveen elämän/säästämisen/lenkkeilyn etc. kunhan minulla on aikaa.” Tuollainen tavoite ei ole oikea tavoite vaan hötöksi jäävä mikä mikä maa unelma, joka ei toteudu.

Mitä vaativammasta tavoitteesta on kyse, on hyvä asettaa pienempiä välitavoitteita ettei se suuri päätavoite tunnu musertavan suurelta. Esim. “Tavoite on, että ensi kuukauden päästä migreenejä on korkeintaan 4. Seuraavassa kuussa saa olla yksi.” Tai “teen päivittäin kylmäterapiaa ja lisään 10 sekuntia siihen käytettyä aikaa joka viikko.”

Missää tahansa haasteessa alkutaival voi olla jonkin verran haasteellista tai hyvinkin haasteellista, siksi itsensä psyykkaaminen on tärkeää. Kun vaikea hetki iskee, sano itsellesi esim. “Minä pystyn tähän!” tai “Jatka vain!” tai “Minuahan et kellistä!” etc. Sana tai lause voi olla kuinka hullunkurin tahansa, kunhan saat siitä henkistä voimaa ja et anna periksi. Esim. vuosia sitten alaselkäni ollessa todella kipeä loukkaantumisen vuoksi, pakotin itseni nauramaan ja sanomaan. “ha, voi juma! Olen rampa kuin John F. Kennedy! Yritä nyt edes!”

Älä Luovuta, jatka eteenpäin

Mitä tahansa kohtaatkaan, älä luovuta, jos luovutat, olet hävinnyt, eikä kukaan muukaan pysty auttamaan sinua. Tärkein auttajasi on kuitenkin sinä itse ja henkinen kanttisi. Keep going!