Et meinaa päästä uneen ja kun lopulta pääset uneen, on se uni levotonta. Kun heräät sydämesi pamppailee kuin olisit juuri juossut neljän sadan sileän täysillä. Ajatukset pyörivät päässä ja tunnet olevasi ihan umpisolmussa. Ahdistaa, ketuttaa ja asiat eivät suju. Stressi!!! Aivan oikein, sepä se.

Ongelma, ongelma, ongelma, kriisi!!! ….

Olen itse päätynyt aikoja sitten samaan kuin maan mainio Brian Tracy. Jos sinulla ei ole jotakin kriisiä parasta aikaa, sinulla on se hiljattain ollut tai kriisi on kolkuttelemassa ovella. Meidän elämässä on jokin kriisi vähintään parin kolmen kuukauden välein. Sitten on jatkuvasti jonkinlaisia ongelmia. Siinä välissä on ehkä seesteisempää ja ns. kivaa. Sitä elämä on, jatkuvaa aaltoliikettä. Yksi stressinkäsittelyn kulmakivistä onkin faktojen tunnustaminen. Jos et ole parasta aikaa kriisissä, sellainen on pian tulossa. Synkeääkö? Ei suinkaan. Itsellänikin on parasta aikaa menossa yksi kriisi. En kuitenkaan menetä sen takia yöunia, en hypi pitkin seiniä tai muuten vain revi “pelihousujani”. Kun tilanne iski päälle, totesin, että jahas, tämä on nyt tilanne. Miten tämä selvitetään? Tästä lauseesta kannattaa ottaa koppi nimen omaan sanasta Miten? Aina kun kohtaat minkä tahansa ongelman, sen sijaan, että menettäisit malttisi ja valuisit synkkyyteen, kysy itseltäsi miten selvitän tämän ongelman? Miten saisin asiaan apua? Aktiivinen ongelman ratkaiseminen kannattaa.

Stressin hallintaan kuten ylipäätänsä elämässä uusien taitojen oppimiseen suosittelen seuraavaa systeemiä. Kun heräät aamulla, pysyttele sängyssä pitkällää ja tee viiden minuutin hengitysharjoitus. Harjoitus on simppeli. Hengität sisään nenän kautta ja puhallat hapen suun kautta ulos. Tee pitkiä rauhallisia hengityksiä. Pyri olemaan mahdollisimman rento. Viiden minuutin jälkeen mene suihkuun ja ota kylmäsuihku. Jos kylmävesi on sinulle vieras elementti, tee näin. Totuttele kylmään veteen rauhassa lisäämällä siellä vietettyä aikaa pikku hiljaa. Aloita vaikka 10 sekunnista per rintakehän puoli, vasen kylki, selkä, oikea kylki. Muista hengittää rauhallisesti sisään ja ulos. Toista sama illalla ennen nukkumaan menoa. Kuukaudessa olet saanut itsellesi uuden superterveellisen harrastuksen. Kun olet kylmässä vedessä 2-10 minuuttia, aivosi erittävät ns. hyviä hormoneja, Serotoniinia, nonadrenaliinia ja Dopaminia. Lyhyesti sanottuna, sinulle tulee todella hyvä olo.

Mainitsemani hengitysharjoitus on ns. taktinen hengitys. Nimensä mukaisesti sitä voit tehdä missä vain missä voit hengittää, siis aika monessa paikassa. On myös muita hengitystekniikoita joilla on oma paikkansa ja tarkoituksensa mutta aloittaisin tuosta taktisesta hengityksestä. Se on todella tehokas ja rahoittaa kehon sekä mielen nopeasti. Niksi on, että se tuo happea ihan solutasolle saakka. ‘

Lukeminen ja kirjoittaminen

Kun olet tehnyt tuon hengitysharjoituksen ja kylmäsuihkun, ota hyvä tietokirja käteen ja lue 30 – 60 minuuttia. Kirjoita sitten muistivihkoon käsinkirjoittamalla kymmenen tavoitetta mitkä aiot saavuttaa elämässäsi. Tee näin joka aamuu ja ulkomuistista. Lista ja sen järjestys ihan varmasti muuttuvat ja se järjestys ei olekaan se pointti. Pointti on ohjelmoida aivoja tekemään suunnitelmia ja siitä onkin sitten helppo reitti alkaa toteuttamaan niitä.

Rakastan!

Tehokas hengen nostattaja ja henkisen suorituskyvyn kasvattaja on seuraava paljon käytetty harjoitus. Kun menet aamulla wc:n puolelle toista peilin edessä peilikuvaasi katsoen seuraavat lauseet 20 kertaa.

“Rakastan sinua! Rakastan työtäni! Olen onnellinen!

Jos et ala hymyilemään jossain vaiheessa, johan on perhana. Harjoitus on ehkä hassulta kuulostava mutta kun teet sen joka päivä, alkaa mielialasi muuttua positiiviseksi ja ongelmat tai kriisit eivät enää kaada “venettä” nurin.

Heitä viestiä miten sinä koet stressin, muserrutko sen alle ja minkä tai mitkä asiat koet kaikkein ongelmallisimmaksi?