Panostat olemaan hyperkeskittynyt – teet to-do listoja, kirjaat tavoitteita vihkoon, järjestelet työpöytäsi siistiksi ja “ahmit” sivistävää tietokirjallisuutta. Koska emme voi olla hyperkeskittyneitä pitkiä aikoja päivää kohden ja etenkään kerrallaan. On tärkeää antaa aivoille riittävästi tilaisuutta rebootata itsensä. Tämän ajan haaste on, että monet meistä “taikovat” älypuhelin käteen tuossa tuokiossa olimmepa kaupan kassajonossa, töiden keskellä, lounastauolla ja jopa liikenteessä. Eräs lady oli ajaa päälleni toissa päivänä, kun ajamisen sijasti hän oli keskittynyt puhumaan kännykkäänsä. Miten voimme rebootata aivomme ja miten tärkeää on inspiroiva tylsyys, siitä seuraavassa.

Työn jaksottaminen

Koska aivojemme tehokas työskentelykapasiteetti ei ole kovin pitkäkestoinen, on enemmän kuin järkevää jakaa työpäivä 45 – 60 minuutin siivuihin. Kunkin työskentely siivun jälkeen pidät 2-15 minuutin tauon. Kyllä, luit ihan oikein. Jos oikeasti haluat olla todella tehokas ja saada aikaan järkeviä asioita tuloksista puhumattakaan, kannattaa varata aivojen reboottausta varten riittävästi aikaa. Koska moni meistä tekee erityisen paljon tai pelkästään päätetyötä, kaipaa myös fysiikkapuolelle taukoa.

Juuri yllä kuvatulla 45 / 15 menetelmällä olen nostanut oman tuotteliaisuuteni ihan uusiin sfääreihin. Esimerkiksi kirjoittaessani artikkeleja, niiden tekoon käytetty aika on puolittunut vajaassa puolessa vuodessa. Toki tähän vaikuttaa, että olen harjaantunut hommassa mutta työn rytmitys on yhdellä lailla tärkeä seikka tälle kehitykselle. Kunkin artikkelin kirjoittamisen jälkeen pidän tauon, suljen silmät ja teen taktista hengitystä, jaloittelen, katson ulos ilman sen ihmeempää tarkoitusta, juon kupin kahvia ja vettä. Teen jotain sellaista mikä ei vaadi minulta keskittymistä. Tauon jälkeen kaksi pitkää sisään-uloshengittystä silmät suljettuina – tämän jälkeen olen taast täysin valmis naputtelemaan seuraavan artikkelin tai tekemään jonkin muun tehtävälistalla olevan tehtävän.

Aivojen Reboottaus

Nuku riittävästi – riittävä uni on olennaisen tärkeää aivojen hyvinvoinnilla ja ylipäätänsä terveydelle. Jos unet jäävät liian vähäiseksi ja/tai ovat laadultaan huonot, aivot eivät voi toimia tehokkaasti. Tässä tärkeä syy miksi esimerkiksi julkisissa sairaaloissa edelleen harrastettava lääkäreiden ylipitkät päivystysvuorot ovat omiaan heikentämään potilasturvallisuutta ja nakertavat lääkäreiden omaa terveyttä.

Tylsisty päivittäin – Vastaa rehellisesti, milloin viimeksi sinulla oli tylsää? Luultavasti siitä on pitkä tovi. Pyrimme täyttämään tylsät hetket ja joutohetket Netflixillä, Facebookin, Instagramin tai jonkin muun sosiaalisen median käytöllä. Tämä tekee meistä vastaavalla tavalla käyttäytyviä kuin narkomaaneista. Itse asiassa aivoissa tapahtuu isolla mobiilelaitteiden ja “kivojen” applikaatioiden yms. käytöllä sama kemiallinen reaktio kuin vaikkapa amfetamiinia käyttävillä narkomaaneilla. Aivot tuottavat dopamiinia. Siispä, kannattaa viettää päivittäin minimissään 15-30 minuutin pätkissä kerran tai pari ns. tylsä hetki. Tee jotakin sellaista mikä ei ole kiinnostavaa. Tässä avuksesi lista ehkä tylsistä jutuista.

  • Katso valkeaa seinää tai kattoa
  • Lue iphonen Legal notice osio (löytyy kohdasta General, Legal & Regulatory)
  • Katso ja kuuntele vesisadetta / veden tippumista hanasta
  • Katso ja kuuntele kuivausrumpua sen ollessa päällä
  • Katso eduskunnan kyselytuntia
  • Lue hammastahnatuubin tuoteseloste kolmeen kertaan peräjälkeen
  • Katso eduskunnan täysistunto
  • Katso seitsemän uutiset
  • Venyttele
  • Katson kahvin tippumista pannuun
  • Nosta 100 riisinjyvästä pinseteillä riisipussista lautaselle
  • Tuijota omenaa keskittyneesti 15 minuuttia

Kun aivomme saavat riittävästi lepoa ja aikaa olla EI Tehokas, keskittymiskykymme paranee, voimme olla hyper keskittyneitä paremmin ja saamme enemmän aikaan lyhyemmässä ajassa. Tämä johtaa siihen, että meillä on enemmän vapaa-aikaa ja mahdollisuus viettää aikaa rakkaiden ja meille tärkeiden ihmisten kanssa. Jälkimmäinenhän on se todella tärkeä asia elämässä, eikö?

Mitä ajatuksia tämä artikkeli sinussa herätti? Pistä viestiä, kommenttia tai kysymyksiä tulemaan jos sinusta tuntuu siltä.