Haluat muuttaa elämäsi muuttaa mutta mieltäsi askarruttaa joukko kysymyksiä. Mistä aloittaa? Miten välttää epäonnistuminen ja karikot? Tämä artikkeli käsittelee itseni ja monen muun hyväksi havaitsemia tekniikoita, saavuttaa halutut tavoitteet ja välttää ylimääräiset karikot.

Tavoitteen Asettaminen

Olipa kyseessä millainen tahansa tavoiteltava asia, on tärkeää kirkastaa tavoite kristallin kirkkaaksi ja kirjata se sitten ylös paperille. Tavoitteen kirjaaminen paperille kynällä ohjelmoi näppärästi aivojasi työskentelemään kohti tavoitetta. Ylös kirjoittamaton tavoite ei ole tavoite vain pelkkä märkä päiväuni, joka haihtuu mielestä ja päivittäisestä toimista – siksi on erittäin tärkeää kirjata tavoite.

Deadline

Deadlinen eli aikarajan asettaminen on myös tärkeää. Ilman konkreettista deadlinea, tavoite ei ole kirkkaana mielessä ja päivittäisessä tekemisessä mukana. Haluathan saavuttaa tavoitteesi? Deadline kannattaa asettaa realistiseksi. Mikäli deadlinen asettaminen on haastavaa ihan omin avuin, kannattaa jutella asiasta jonkun alan asiantuntijan kanssa, jonka alaan tavoitteesi kuuluu? Hän auttaa realistisen aikataulun asettamisessa. Aikatauluun kannattaa lisätä 20-25% lisäaikapuskuri, yllättävien tilanteiden varalle.

To-do Lista

Seuraavaksi onkin hyvä syöksyä käytännön toimien suunnittelun kimppuun. Laadi to-do lista käytännön toimista joita sinun tulee päivittäin ja viikottain tehdä, jotta pääset asettamaasi tavoitteeseen. To-do listaan kannattaa listata vain ne toimet jotka päivittäin ja viikottain tehtyinä vievät sinua kohti tavoitetta. Tavoitteesta riippuen A-luokan tehtäviä (ratkaisevan tärkeitä) ei ole montaa. 1-5 on hyvin normaali määrä.

Action!

Kun tavoite on kirkastettu, kirjattu, deadline asetettu, to-do lista tehty, on aika siirtyä siihen kaikkein antoisampaan vaiheeseen, eli toimintaan. Siis, action! On tärkeää, että aloitat toimimaan heti. Teet jotakin heti, kun edeltävät toimet on tehty.

Esteiden Voittaminen

Etenkin vaativissa ja pidempää työskentelyä vaativissa tavoitteissa tulee eittämättä heikkoja hetkiä ja päiviäkin. Silloin on tärkeää kirkastaa tavoite ja miksi sen saavuttaminen on tärkeää sinulle? Mitä merkitsee saavuttaa tavoite? Kuinka elämäsi muuttuu, kun saavutat tavoitteen? Huomaa sanamuoto! Kun. Vaikeiden hetkien aikana on tärkeää tsempata itseään ja todella hyvä, jos on läheinen tai valmentaja, joka auttaa sinua myös henkisesti hankaluuksien yli ja läpi. Mainio henkisen valmennuksen kikka on ennen haastavia tilanteita ja niiden aikana toistaa itselleen, “minä pystyn tähän!” tai “minä teen tämän!”

Jatkuvuus

Tämä osio voisi olla edellisen otsikon alla mutta halusin laittaa sen ihan omaksi osiokseen, koska se on erittäin tärkeä sinulle onnistuaksesi ja saavuttaaksesi haluamasi tavoitteen. Kun katson hoitouraani taaksepäin ja ajattelen ihmisten kohtaamia isoja haasteita, yksi nousee ylitse muiden. Jatkuvuus. Itse tarvittavat toimet ovat yleensä hyvinkin yksinkertaisia ja osa helppojakin tehdä. Suurin haaste onkin jatkuvuus. Saavuttaaksesi tavoitteen ja sen jälkeen edetä kohtia uusia, on jatkuvuus ratkaisevan tärkeää. Aivan kuten harjaat hampaasi päivittäin ainakin kaksi kertaa, on olennaisen tärkeää, että tietyt toiminnot toistuvat säännöllisesti. Osa kannattaa tehdä päivittäin, osa viikottain ja osa jopa harvemmin. Kun ajatelleen tilannetta sen jälkeen, kun jatkuvat migreenit eivät ole enää ongelma, on haasteena juuri jatkuvuus. Ei voi repsahtaa tai löytää itsensä ongelmien keskeltä. Sama metodi pätee kaikkeen pitkäjänteiseen toimintaan.

Mitä ajatuksia artikkeli sinussa herätti, heräsikö sinulla kenties kysymyksiä. Heitä kommenttia. Nyt, muista tärkeä asia. Päätä jotain, laita se ylös ja tee heti ensimmäiset stepit ja olet matkalla tavoitteeseen!

 

 

 

Tilaa Blue Bearin Artikkelit Suoraan Sähköpostiisi