Julkaisin tämän artikkelin vuonna 2018. Aihe on hyvin ajankohtainen tänään, koska moni tekee etätöitä koronavirusepidemian vuoksi. Etenkin lapsiperheissä etätyöskentely on hyvinkin haasteellista. Työt pitäisi saada tehtyä mutta lapset vaativat huomiota.

Vaikka elämme jo syvällä Informaatioaikakaudella, 8-16 työaika edelleen jyllää lukemattomilla työpaikoilla. Esimerkiksi pk-seudulla ihmiset edelleen sankoin joukoin hyppäävät katukiitureihinsa ja rullaavat Länsiväylälle tai kehälle jonottamaan aamulla ja työpäivän jälkeen 16-17 illalla. Osa sitten ahtautuu jo valmiiksi liian pieneksi mitoitettuun Länsimetroon ja elää jonkin aikaa huimaa “sillit purkissa” elämää. Näin oli ainakin ennen koronavirusepidemiaa.

Monen työ on tämän päivän Suomessakin tietokoneella tapahtuvaa, nettiyhteyksien kautta tapahtuvaa ja osalla täytyy olla puheyhteys missä asiakkaat, muu työtiimi ja sidosryhmät ovatkaan. Monenkaan työ ei edellytä enää tänä päivänä tattina napottamista toimistolla tietystä kellon lyömästä tiettyyn kellon lyömään. Enenevässä määrin, etenkin nuoremmissa ja notkeammissa firmoissa sekä joissakin suuryrityksissä on tajuttu ettei tuntimääriin tuijottaminen ja iän ikuinen toimistoon tallustaminen ole enää kovinkaan järkevää ajankäyttöä. Sitä ei voi perustella työteholla. Toki kaikkiin töihin etätyö ja viiden tunnin työpäivä eivät edelleenkään sovi mutta isoon osaan kylläkin.

Rytminmuutos

Mikäli sinulla on pieniä lapsia, nyt koronavirusepidemian aikana on lähes pakko muuttaa hieman rytmiä, jos haluat saada töitä tehdyksi. Ryhdy aikaistamaan perheen nukkumaan menoa, jotta voit herätä tunnin tai kaksi normaalia aiemmin. Jos esimerkiksi olet aiemmin herännyt klo 06:00, hilaa herätys klo 04:00. Suunnittele aina edellisenä päivä to-do lista kaikkein tärkeimmistä töistä, siis niistä joiden tekemisellä tai tekemättä jättämisellä on iso vaikutus työhösi. Etsi netistä egg timer ja säädät työskentelysi 30 – 45 minuutin jaksoihin, joiden jälkeen pidät pienen kahden minuutin minibreakin. Näin saat tehtyä paljon ennen jälkikasvun heräämistä. Jos lapsesi nukkuu vielä päiväunia, on se oiva rako hyödyntää tekemällä siinä välissä toinen työskentelyjakso.

Lyhyempi= Tehokkaampi

Kun työpäivät ovat hyvin ennalta suunniteltuja, kukin keskittyy vain niin tehtäviin jotka vievät yrityksen prosessia eteenpäin. “Kivat huuhaa” tehtävät jätetään pois ai joku muu jonka on järkevämpää tehdä nuo tehtävät, myös tekee ne. Kun työpäivä jaetaan 30-45 minutin mittaisiin intervalleihin joita seuraa 2-5 minuutin aktiinen tauko(minibreak) on työteho huipussaan, ihmiset jaksavat paremmin ja viihtyvät sellaisessa työssä pidempään. Heistä tulee toisin sanoen uskollisempia työntekijöitä.

Työpaikkana koko maailma

Koska niin moni työ on nykyään verkossa tapahtuvaa ja tuollaisen työn osuus vain kasvaa hurjaa vauhtia, ei ole enää järkevästi perusteltua istuttaa ihmisiä jossakin tietyssä paikassa, eli konttorilla. Työtehosta ja etätyöstä keskustellaan näinä päivinä varsin ahkerasti vastaanotolla. Poikkeuksetta runsaasti tai ylipäätänsä säännöllisesti etätyötä tekevät kertovat heidän työtehonsa olevan huomattavasti parempi kuin jos he istuisivat toimistolla, jossa joku tulee vähän väliä keskeyttämään työskentelyn kysyäkseen jotain tai jutellakseen sitten niitä näitä. Eipä siis ihme, että normaali itsekurin omaavat etätyötä tekevät huomaavatkin nopeasti saavansa aikaan paljon enemmän 4-5 h:n työpäivän aikana omissa oloissa kuin 8 h:n työvuoron aikana konttorilla.

Mikä parasta, jos työsi on verkon ja/tai puhelimen välityksellä tapahtuvaa, on ihan sama oletko Helsingissä, Sydneyssä tai vaikkapa mökillä kuten eräs asiakkaani usein tekee. Näinä kriisin aikoina kannattaa miettiä kuinka selvitä paremmin jatkossa kuin tehdä vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen asioita samalla tavalla vain, koska “niin on aina ennenkin tehty”. Työtehoista ymmärrettävästi puhutaan paljon, jos halutaan tehoja enemmän, napakampi työpäivä on ainakin osalle parempi ratkaisu. Koronakriisi on räjäyttänyt odotetusti etätyön ja tuskin täysin paluuta entiseen on tämän sotkun jälkeen.

0 0 vote
Article Rating
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
Attention! Our website has moved to migreeniklinikka.fi.
This is default text for notification bar