Usein kuulee puhuttavan ns. kahvipöytäkeskusteluissa kuinka jollakin kävi iso “mäihä” tai kuinka se ja se oli onnekas kuin Hannu Hanhi, kun sai XYZ yhtiöstään 100 miljoona euroa. Tai kuinka jollakin huippu jääkiekkojilla, golffarilla tai vastaavalla on helppoa, kun hän tienaa niin monta miljoonaa kaudessa ja vähän pelailee. Toki jokin huippu urheilusuoritus tai kun joku myy firmansa huikealla voitolla näyttäytyy huikealta onnenkantamoiselta. Sitä se ei kuitenkaan koskaan ole. Lähes poikkeuksetta lähemmässä tarkastelussa voidaan todeta, että yritys XYZ:n perustaja(t) ovat tehneet 50-70 h:a päiviä vuosia, usein taustalla löytyy jopa usean vuosikymmenen kova ja määrätietoinen työ. Entä olympiavoittajat, NHL kiekkoilijat, huippu golffarit yms. Eivät he ole päässeet huipputasolle “vähän pelailemalla”. Taustalta löytyy vuosikausien todella kova työ ja keskittyminen tavoitteen saavuttamiseen. Huippu-urheilija ei esimerkiksi ole ollenkaan tai on hyvin vähän käynyt ulkona juhlimassa kavereiden kanssa matkalla huipulle tai tehnyt paljoa muuta kuin tehnyt töitä uran eteen. Menestys vaatii aina kovasti töitä, jos joku vaikuttaa kovin onnekkaalta, löytyy heikollakin salapoliisityöllä taustalta kovaa raadantaa ja keskittymistä yhteen tärkeään asiaan.

Okei, kuinka vietävässä tämä mitä kirjoitin nyt auttaa terveysongelmien kuten kipujen kanssa kamppailevaa? No, lyhyesti vastaus piilee sanoissa, “päättäväisyys”, “peräänantamattomuus”, “keskittyminen” ja “henkinen valmentautuminen”. Seuraavassa asiaa kustakin lyhyesti.

Päättäväisyys

Olitpa huipulle pyrkivä urheilijanuorukainen, tavoittelet loistavaa uraa tai haluat päästä bumerangin tavoin toistuvista kivuista ja terveysongelmista, on sinun tärkeää pistää tavoitteet käsin paperille. Käytä kynää ja paperia, sillä tämä prosessi aktivoi aivomme ihan eri tavalla kuin näyttöpäätteen takominen. Kun olet laittanut ylös tavoitteen (sen on oltava konkreettinen, ei esim. haluan olla onnellinen). Aseta paperille ylös myös deadline. Seuraavaksi alat suunnittelemaan kuninka aiot tavoitteeseen päästä. Tämä on tärkeää, sillä muuten asia jää yleensä pelkäksi unelmahötöksi ja pahimmillaan vuodet vierivät ja ajattelet aina välillä, että jonakin päivänä. Kerron salaisuuden – jos tavoitteita ei laita ylös ja laadi suunnitelmaa kuinka meinaat päästä tavoitteeseen sekä tietenkin ala ryhtyä käytännön toimiin, olet tuomittu olemaan “jonakin päivänä saarella” hamaan loppuun saakka. Ketäpä tapaat tuolla “jonakin päivänä saarella”? Noh, muita ihmisiä joita jotka ovat “jonakin päivänä saarella”. Entä mikä on suosituin puheenaihe? Kenellä on paras tekosyy.

Kun suunnitelmat on laadittu on aika ryhtyä tositoimiin eli ponnistella käytännössä tavoitteen eteen. Mitä isommasta tavoitteesta on kyse, on kätevää asettaa välitavoitteita. Aivan kuten edellisessä kirjoituksessani kerroin tuskien taipaleesta maratonilla. Asetin pieniä välitavoitteita, “seuraavalle sähköpylväälle”….Näin pidät keskittymiskyvyn lujana ja etenet vakaasti kohti päämäärää.

Peräänantamattomuus

Kuten elämässä yleensä, myös matkalla kohti hyvää terveyttä ja mainiota suorituskykyä, on edessä kaikenlaisia esteitä, hankaluuksia ja teet vähintäänkin jonkin verran virheitä. Teet kenties lukuisia kuperkeikkoja. Mikä silloin eteen? Kun löydät itsesi kuvannollisesti tai kirjaimellisesti maata syleilemässä, nouset tietysti ylös, pyyhit pölyt, vedät muutaman tai useamman kerran happea sisää nenän kautta sisään ja puhallat suun kautta ulos. Jos on isompi hikuppi, nukut yön yli, hymyilet ja jatkat ponnisteluja. Usko pois, elämä on täynnä ongelmia ja kriisejä. Siinä välissä on niitä aurinkoisia päiviä. Se kuinka opit käsittelemään ongelmia ja kriisejä on yksi avain menestykseen ja onneen, olivatpa terveys, yksityiselämän ja uraa koskevat tavoitteesi millaisia tahansa. Matkalla tavoitteeseen mitä luultavammin törmäät hyvinkin usein ihmisiin, jotka koittavat lässäyttää selviytyjän spiriittisi mitä pöljimmillä lausahduksilla kuten, “ei tuosta kuitenkaan tule mitään”, “miksi teet noin?”, se on niin vaikeaa” tai “minäkin olen yrittänyt vaikka mitä ja mikään ei ole auttanut”. Nuo lauseet eivät kerro kuitenkaan sinusta mitään, ainoastaan niiden lausujista ja siitä, että heillä itsellään ei ole peräänantamattomuutta. Mitä luultavammin heilläei ole myöskään minkäänlaista suunnitelmaa laadittuna paperille ja ne teot jäävät korkeintaan satunnaiseksi puuhasteluyrityksiksi.

Keskittyminen

Maailman kuulu ja menestynyt sijoittaja Warren Buffett ja Microsoftin perustaja Bill Gates olivat kerran nauttimassa yhdessä illallista ravintolassa. Eräs toinen ravintolassa ollut henkilö tuli herrojen pöydän luokse pyytäen anteeksi häiriötä mutta hän haluaisi esittää yhden kysymyksen. “Tottakai herrat totesivat, olkaa hyvä”, herrat totesivat. “Olette molemmat maailman parhaita omalla sarallanne. Minkä ominaisuuden katsotte olleen tärkein seikka sille, että olette niin menestyneitä?” Mies kysyi. Molemmat herrat vastasivat keskittyminen. He ovat tehneet päätöksen tavoitteesta ja sen jälkeen keskittyneet työskentelemään tuon tavoitteen eteen ja karsineet toissijaiset asiat tehtävälistalta pois. Tämä on mielestäni aivan mainio ohjenuora olivatpa tavoitteesi millaisia tahansa tai millä saralla tahansa. Keskittymisen tärkeys pätee myös itsensä hoitamisessa. Sinun tulee keskittyä olennaiseen ja karsia turhat asiat pois tehtävälistalta. Kätevää on jakaa tehtävät tärkeysjärjestykseen. A-luokan tehtävät on tehtävä heti ja keskityttävä ylipäätänsäkin niihin. B-luokan tehtävät ovat vähemmän olennaisia, joten ne voi jättää tuonnemmaksi kunnes A-luokan tehtävät on tehty. C-luokan tehtävät kannattaa delegoida muille kokonaan ja D-luokan tehtävät ovat hupaisaa ajanvietettä jotka eivät vie yhtään sinua tavoitettasi kohti.

Henkinen valmentautuminen

Voidaan kutsua myös psyykkiseksi valmentautumiseksi. Moni on törmännyt näihin termeihin lähinnä isojen urheilukisojen kuten MM-kilpailut tai Olympialaiset tiimellyksessä. Aihe on pompahtanut esille lähinnä silloin kun joku urheilija ei olekaan päässyt kilpailussa normaali suoritystasolleen tai ylittänyt itseään. Kisastudiossa yleensä silloin ruoditaan henkisen valmentautumisen merkitystä. Henkinen valmentautuminen ei ole kuitenkaan pelkästään kilpa- ja huippu-urheilijoiden mystinen valmistautumiskeino tuleviin koitoksiin. Henkinen valmentautuminen hyödyttää ketä tahansa ikään, sukupuoleen ja ammattiryhmään katsomatta. Kun työelämä on maailma ylipäätänsä ympärillämme on hyvin nopeassa murroksessa, paineet ja kilpailu työpaikoista, yritysten kilpailu paikasta “auringossa” on hyvin ankaraa ja tietenkin jatkuvaa, kokee moni ajoittain tai usein olevansa hukassa, ei pysty keskittymään, paineet kasvavat ja huoli menestymisestä on suuri. Sitten on siihen päälle monella puolisot, lapset etc. etc. Eikä elämää tee helpoksi, kun aistiärsykkeitä tulee vähän joka tuutista. Monella on ihan uutisähky.

Henkinen valmentautuminen tuo mukanaan paljon upeita asioita. Pystyt kohtaamaan haastavat, vaikeat ja ikävätkin asiat ilman, että pelihousut alkavat edes ritistä liitoksistaan. Pystyt käsittelemään ja nollaamaan epäonnistumiset ilman yöunien menetystä ja helvetillistä stressiä. Pystyt keskittymään olennaiseen ja pysyt sulkemaan ulkoiset häiriötekijät taustalle kuin ravintolan portsari häiriköivän kännikalan naulakkoon jäähylle.

Okei, miksi joku kuuntelisi minua tästä aiheesta? Noh, mistä alkaisin? Vaikka sieltä ihan alusta lyhyesti. Aikanaan peruskoulun ala-astetta käydessä opettajanani oli tyrannimainen nainen joka käytti sekä fyysistä väkivaltaa, nöyryytystä ja henkisen väkivallan keinoja päivittäisessä opetustyössään. No, joo eihän polven korkuinen napero tietenkään mitään henkisestä valmentautumisesta vielä tiennyt mutta alitajuisesti tai jotenkin luontaisesti sitä huomasi psyykkaavansa itseään. Alkushokin jälkeen en koskaan näyttänyt kipua tai pahaa oloa opettajalle, koska hän olisi vain nauttinut siitä. Yläasteen viimeisellä luokalla koitti sitten todellinen onnen potku, kun fiksu oppilaan ohjaaja ohjasi minut kolmen tyhjäksi jääneen matematiikan kokeen jälkeen psykologin pakeille. Mielissä oli jo ehtojen saaminen ja luokalle jääminen. Halu päästä jatko-opintoihin ja työelmään käsiksi mahdollisimman nopeasti oli kova. Psykologin pakeilla juteltiin ja alettiin käydä läpi perustason rentoutusharjoituksia joihin liittyi olennaisena osana hengitys. Touhu tuntui todella järkevältä ja innostuin siitä kovasti. Painelin aika pian kirjastoon hakemaan aiheesta lisäätietoa päivittäisten treenien lisäksi. Tuotapikaa olin ihan sata lasissa koko henkisen valmentautumisen repertuaarin kimpussa ja kehityin touhussa nopeaan. Pääsin myös matematiikasta läpi muuten. Nuorena kilpaurheilijana aloin hyödyntämään opittuja asioita heti ensimmäisten viikkojen aikana koko touhun alettua. Mitä enemmän opin, sitä laajemmaksi havaitsin henkisen valmentautumisen hyödyt. Myöhemmissä elämänvaiheissa taidoista on ollut korvaamaton hyöty niin surujen, huolien ja epäonnistumisten, menetysten kuin psykopaattisen kiusanhengen aiheuttamien haittojen käsittelyssä. Taidot ovat myös auttaneet kehittymään hoitotyössä sille tasolle kuin tänäpäivänä olen. Valmistaudun esimerkiksi jokaiseen hoitoon (etenkin akuutista tai kroonisesta migreenistä kärsivien) kuin aikanaan urheilusuorituksiin. Se näkyy eittämättä yhä parempina ja nopeampina tuloksina.

Aivan kuten itse ja moni muu on hyötynyt ja hyötyy elämässään henkisestä valmentautumisesta, voi kivuista kärsivä hyötyä näistä keinoista hyvin paljon. Ne auttavat jaksamaan, kohtaamaan vaikeudet ja tsemppaamaan kohti parempia aikoja.

Henkisen valmentautumisen keinoja

  • Rentoutusharjoitukset mukaan lukien hengitysharjoitukset
  • Mielikuvaharjoittelu
  • Erilaiset positiivisia asioita esille tuovat verbaaliset harjoitukset
  • Kirjalliset harjoitukset
  • Kylmäaltistusharjoittelu (vahvistaa psyykettä fyysien ääriolosuhteen muodossa ja pakottaa keskittymään meneillään olevaan